‘Tegen 2020 minstens 10 procent van de taxivloot op groene stroom laten rijden’

© belga

Bond Beter Leefmilieu (BBL) wil e-taxis in meer steden laten rijden dan vandaag het geval is. Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld) reageert positief.

Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de taxifederatie (GTL) willen na Antwerpen en Leuven nu ook e-taxi’s in andere Vlaamse steden laten rijden. Concreet wordt gedacht aan Gent, Mechelen en Brugge, drie steden die zelf ook interesse hebben getoond.

Het is de ambitie van BBL om tegen 2020 minstens 10 procent van de taxivloot op groene stroom te laten rijden.

“Na een proefperiode in Antwerpen en Leuven zijn de praktische drempels goed in kaart gebracht: er zijn vooral te weinig laadpalen en de actieradius van de elektrische voertuigen is nog te laag”, zo klinkt het maandag in het gemeenschappelijke persbericht van de Vlaamse milieukoepel en de taxifederatie.

Taxibedrijven DTM Taxi uit Deurne en Taxi Axi uit Leuven hebben sinds februari 2016 geëxperimenteerd met e-taxi’s van de merken Mercedes en Tesla.

“Tijdens de proefperiode vormden de beperkte laadinfrastructuur en de te lage actieradius van de elektrische voertuigen een probleem”, zegt Pierre Steenberghen van GTL. “Maar zowel de taxichauffeurs als de klanten waren enthousiast over het grote rijcomfort en de verhoogde veiligheid.”

Ook Bond Beter Leefmilieu wil de uitrol van elektrische taxi’s in Vlaanderen versnellen. Met een aantal maatregelen kunnen de drempels die in het proefproject zijn vastgesteld, perfect worden weggewerkt. “Voor meer laadinfrastructuur spelen de lokale besturen een belangrijke rol. Zij bepalen waar de laadpunten komen”, zegt Jonathan Lambregs, beleidsmedewerker Klimaat en Mobiliteit van Bond Beter Leefmilieu. “Voorts kunnen overheden taxibedrijven die kiezen voor e-taxi’s financieel ondersteunen en extra vergunningen creëren, of ze kunnen mogelijkheden voorzien om e-taxi’s opvallender te maken en technische vereisten opleggen aan nieuwe taxi’s. We kijken ook uit naar nieuwe automodellen met een grotere actieradius. ”

“Als Vlaamse overheid ondersteunen we dit soort initiatieven”, reageert Vlaams minister van Energie BartTommelein. “Wie met een elektrische auto rijdt, betaalt daarop geen belasting op de inverkeersstelling (BIV) en geen jaarlijkse verkeersbelasting.” (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content