McDonald's heeft in het tweede kwartaal de wereldwijde omzet uit restaurants die minstens een jaar zijn geopend met 0,7 procent zien dalen in vergelijking met een jaar eerder. Dat maakte 's werelds grootste hamburgerketen donderdag bekend.

Op de Amerikaanse thuismarkt was sprake van een vergelijkbare omzetdaling met 2 procent en in Azië, Afrika en het Midden-Oosten kromp de omzet met 4,5 procent. In Europa steeg de omzet juist met 1,2 procent, dankzij goede prestaties in Duitsland en Groot-Brittannië.

De totale omzet liet een daling zien met 10 procent tot 6,5 miljard dollar (5,9 miljard euro).

Steve Easterbrook, sinds maart van dit jaar CEO van McDonald's, heeft het bedrijf gereorganiseerd met als doel de omzet te verhogen door onder meer de hele dag lang ontbijt aan te bieden, menu's aan de regionale smaken aan te passen, en te experimenteren met aangepaste hamburger toppings.

Verwacht wordt dat die initiatieven vruchten afwerpen in het derde kwartaal.

McDonald's kampt intussen op talrijke fronten met een terugval van de hamburgerverkoop. Het probeert onder andere te herstellen van een voedselcrisis in China die de Aziatische verkoop aangetast heeft, en bovendien worstelt de hamburgerreus met de economische zwakte en politieke onrust in Europa.

Dat de wereld minder McDonald's-producten verorbert, betekent evenwel niet dat er minder junkfood geconsumeerd wordt. Of toch wel? McDonalds verliest marktaandeel in de Verenigde Staten, waar kleinere, wendbaarder rivalen zoals Wendy's Co (WEN.O) en Chipotle Mexican Grill Inc (CMG.N) sneller en beter voldoen aan de 'toenemende voorkeur van de consument voor gezondere gerechten dan de kant-en-klare fastfoodgerechten'. (Reuters/BO).

Lees hier hoe McDonalds dit probleem zou kunnen oplossen

McDonald's heeft in het tweede kwartaal de wereldwijde omzet uit restaurants die minstens een jaar zijn geopend met 0,7 procent zien dalen in vergelijking met een jaar eerder. Dat maakte 's werelds grootste hamburgerketen donderdag bekend. Op de Amerikaanse thuismarkt was sprake van een vergelijkbare omzetdaling met 2 procent en in Azië, Afrika en het Midden-Oosten kromp de omzet met 4,5 procent. In Europa steeg de omzet juist met 1,2 procent, dankzij goede prestaties in Duitsland en Groot-Brittannië.De totale omzet liet een daling zien met 10 procent tot 6,5 miljard dollar (5,9 miljard euro). Steve Easterbrook, sinds maart van dit jaar CEO van McDonald's, heeft het bedrijf gereorganiseerd met als doel de omzet te verhogen door onder meer de hele dag lang ontbijt aan te bieden, menu's aan de regionale smaken aan te passen, en te experimenteren met aangepaste hamburger toppings. Verwacht wordt dat die initiatieven vruchten afwerpen in het derde kwartaal. McDonald's kampt intussen op talrijke fronten met een terugval van de hamburgerverkoop. Het probeert onder andere te herstellen van een voedselcrisis in China die de Aziatische verkoop aangetast heeft, en bovendien worstelt de hamburgerreus met de economische zwakte en politieke onrust in Europa. Dat de wereld minder McDonald's-producten verorbert, betekent evenwel niet dat er minder junkfood geconsumeerd wordt. Of toch wel? McDonalds verliest marktaandeel in de Verenigde Staten, waar kleinere, wendbaarder rivalen zoals Wendy's Co (WEN.O) en Chipotle Mexican Grill Inc (CMG.N) sneller en beter voldoen aan de 'toenemende voorkeur van de consument voor gezondere gerechten dan de kant-en-klare fastfoodgerechten'. (Reuters/BO).