‘Alweer problemen met Bancontact-betalingen’

© belga

Vele handelaars van wie de klanten met een kaart betalen, krijgen sinds vrijdag het geld van die betaling niet meer doorgestort. Ondernemersorganisaties reageren verbolgen.

“Er zit een vertraging op het doorstorten van de transacties”, bevestigt woordvoerder Bram Boriau van Worldline, het bedrijf dat het elektronisch betalen beheert. “We weten de oorsprong van het probleem, dat zeer complex is”.

Worldline werkt de vertragingen versneld weg. Er ontstaan geen bijkomende vertragingen, luidt het woensdagnamiddag.

Wanneer klanten met hun kaart betalen, gaat het bedrag van hun rekening en zorgt Worldline voor het doorstorten op de rekening van de handelaar. Op dat laatste onderdeel zit sinds vrijdag 18 september een ‘tijdelijke vertraging’.

Groot aantal handelaars getroffen

Boriau geeft geen cijfers maar zegt dat een ‘significant’ aandeel van de handelaars is getroffen. De vertraging doet zich voor bij doorstortingen van Bancontact en niet bij kredietkaarten zoals VISA of Mastercard.

“Sinds woensdagochtend hebben we de verwerking van de transacties versneld, wat ons heeft toegelaten 20 procent van de vertraagde betalingen van vrijdag te behandelen. Daarna volgen de transacties van de volgende dagen”.

Geen geld verloren

Een prognose wanneer de vertraging zal zijn weggewerkt, doet woordvoerder Boriau niet. Worldline stelt handelaars en kaarthouders gerust: er werden geen transacties verloren en de kaarthouders zijn correct gedebiteerd. De betalingen aan de handelaars zijn gegarandeerd, aldus het bedrijf.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ondernemersorganisaties reageren al verbolgen. “Alweer problemen met Bancontact-betalingen en alweer is handelaar de dupe”, tweet Unizo-topman Karel Van Eetvelt woensdagochtend. In de voorbije eindejaarsperiodes was er al twee keer een panne bij Worldline.

Unizo eist meer en snellere ondersteuning bij problemen om de schade bij handelaars te beperken. Zo moet Worldline meer interventieteams inzetten, luidt het.

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) vraagt intussen al ‘een passende schadevergoeding voor alle getroffen handelaars’. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content