De Belgische e-commerce verbrak vorig jaar alle records. Dat blijkt uit een persbericht dat de koepelorganisatie voor e-shops BeCommerce gisteren uitstuurde. In 2018 waren alle onlineverkopen in ons land samen goed voor 10,67 miljard euro. Dat is een half miljard meer dan in het jaar voordien. We geven niet alleen meer uit in webwinkels, maar doen dat ook vaker. De Belg shopte gemiddeld 11,6 keer online voor een totaalbedrag van 1273 euro. In 2017 spendeerde hij nog 1191 euro, verdeeld over 10,3 aankopen.

Shoppen op internet is verleidelijk, maar de consument is er kwetsbaarder dan in een fysieke winkel. Daarom zette de federale overheidsdienst Economie al het platform E-Shop Defense op poten. Daar vindt u allerlei tips om op een veilige manier online te winkelen. Ook de consumentenorganisatie ECC België nam zopas een gelijkaardig initiatief, met de lancering van de Webshop Check. Die site verzamelt ook een aantal aandachtspunten die u maar beter checkt vooraleer u op de bestelknop van een Europese webshop klikt.

Wie is de verkoper?

Belangrijk is vooraf de identiteit van de verkoper na te gaan. De handelaar is verplicht zijn naam, fysiek adres en ondernemingsnummer te vermelden op zijn website. Hij moet ook officieel geregistreerd zijn in het land waar hij is gevestigd. Belgische verkopers moeten opgenomen zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Handelsregisters in andere EU-landen checkt u via het Europees e-justitieportaal. Andere internationale registers vindt u via deze onlinetool.

Webshop Check raadt ook af in webshops te betalen met een debetkaart of via overschrijving. "De bank betaalt u dan niet terug in het geval van problemen met de verkoper", klinkt het. Hoe betaalt u dan wel? Met een kredietkaart. Bij problemen kunt u de betaling betwisten via Mijnkaart.be. Ook PayPal voorziet in een procedure in geval van problemen. Ga wel na of u zich op een veilige https-webpagina bevindt wanneer u overgaat tot de betaling.

Toch in de problemen?

Bent u toch het slachtoffer van fraude geworden? Of bent u niet tevreden over een onlinebestelling en reageert de verkoper niet? Als Europese consument kunt u terugvallen op een zogeheten ODR-geschillenbeslechting. Via het onlineplatform dient u uw klacht in, en vervolgens probeert een erkend geschillenorgaan te bemiddelen, zonder dat er een rechter aan te pas komt. Die alternatieve procedure is gratis en kan gebruikt worden voor alle webwinkels in de Europese Unie.