Tot 2015 was Vincent De Dobbeleer strategie- en marketingmanager bij energieleverancier Eneco. Toen al brak hij een lans voor gebruiksgemak en klantgerichtheid. Zijn prestaties bij Eneco leverden hem in 2014 de titel Marketeer van het Jaar op. Met June Energy lanceert De Dobbeleer samen met twee vennoten vandaag een start-up die de conservatieve energiesector wil openbreken met technologie die uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid.

June Energy is namelijk zeker niet het eerste bedrijf dat slimme meterlezers op de markt brengt, maar die waren niet voor iedereen toegankelijk volgens Vincent De Dobbeleer omdat de energiemeters zich meestal een eind van het appartement bevinden - in de kelder. "In de helft van de woningen in België is er geen stopcontact in de buurt van de energiemeters. Daarom kunnen onze meters ook op batterijen werken. Je hebt ook geen nood aan een wifiverbinding bij je energiemeter." Via radiogolftechnologie worden de gegevens van de meter doorgestuurd naar een toestelletje in je appartement, dat de info dan deelt met June Energy.

Geen tijd

Meetlezer © June Energy

De algoritmes van June Energy houden ondertussen de promoties en tarieven van de energieleveranciers in de gaten en laten, als dat voor hen voordelig is, klanten van leverancier wisselen zonder dat ze zelf een document hoeven in te vullen. De start-up richt zich tot mensen die geen tijd hebben om zelf uit te zoeken welke leverancier het voordeligst is. Wel kunnen gebruikers van June Energy zelf voorkeuren aangeven voor hun leverancierswissels. "De klant behoudt de controle. In de online klantenzone kan hij zijn voorkeuren aangeven, bijvoorbeeld dat hij enkel groene stroomtarieven wil", zegt CEO Vincent De Dobbeleer. "Hij zelfs tot op het niveau van de leverancier keuzes gaan maken."

Een voordeel tegenover het systeem van groepsaankopen is volgens de CEO dat de software dag en nacht promoties scant en mensen kan laten overschakelen van leverancier. "Het moment van de groepsaankoop is misschien niet het beste om over te schakelen. Wij gaan op zoek naar de beste prijs per individuele klant en we krijgen geen commissies van leveranciers voor klanten die we doorschakelen."

Ongeveer 800 mensen installeerden en testten de energiemeters van June Energy de afgelopen drie maanden. De eerste klanten schakelen nu ongeveer automatisch over naar een nieuwe leverancier. Gebruikers betalen June Energy een huurwaarborg van 40 euro per toestel en vervolgens 4,99 euro per maand. Wie een gas- en een electriciteitsmeter heeft, heeft voor beide meters een apart toestelletje nodig.

June Energy is zo zeker van de besparing die zijn technologie oplevert, dat het nieuwe klanten belooft hun het abonnementsgeld terug te betalen als er geen besparing is. "Uit onze analyses blijkt dat mensen 250 euro of meer kunnen besparen door onze dienst te gebruiken," zegt Vincent De Dobbeleer. Om profijt te trekken van June moet de besparing groter zijn dan de 59,88 euro abonnement per jaar die mensen betalen. "Als de besparing niet groot genoeg is, betalen we het verschil terug."

Zaaigeld

Zullen de energieleveranciers niet proberen het businessmodel van June Energy onderuit te halen? "We hebben alles wettelijk uitgezocht en onze dienst kan niet verhinderd worden," is Vincent De Dobbeleer overtuigd. "Het is voor energieleveranciers verboden om klanten te weigeren en je mag als klant tot 12 keer van leverancier overschakelen per jaar."

"Eind dit jaar willen we naar 4000 gebruikers, dat zijn dus 500 nieuwe klanten per maand"

June Energy is een spin-off van Bagaar, de Antwerpse specialist in digitalisering van producten. Georgen Lieben en Jannes Van de Maele van Bagaar zijn de mede-oprichters van June Energy, dat kantoor houdt bij Bagaar. Nadat De Dobbeleer in 2015 opstapte bij Eneco begon hij met Bagaar samen te werken als zelfstandige en te brainstormen over de 'Airbnb van de energiesector'. Dat zou uiteindelijke June Energy worden. Net zoals Airbnb zelf geen kamers verhuurt, levert June Energy geen energie, maar wil het op termijn zijn klanten in staat stellen energie te delen. 26 procent van de June Energy-klanten investeerde volgens het bedrijf al in eigen energieproductie, vooral via zonnepanelen.

Bij June werken nu een kleine tien voltijdse equivalenten. Eigen middelen en zaaigeld van een business angel gaven June Energy ongeveer een half miljoen euro om zijn product te ontwikkelen en lanceren. Via converteerbere leningen kan dat bedrag verdubbelen, maar ten laatste begin volgend jaar hoopt de start-up op een investeringsronde van drie miljoen euro. "Ons businessmodel is klaar, nu gaat het erom de groei te versnellen", zegt De Dobbeleer. "Eind dit jaar willen we naar 4000 gebruikers, dat zijn dus 500 nieuwe klanten per maand."