Net zoals de andere banken springt bpost bank op de trein van de digitalisering. De bank doet met het testproject 'branch video banking' een eerste voorzichtige stap richting digitale woonleningen. Bedoeling is dat de klanten de komende zes maanden in een van de zeven deelnemende postkantoren een videoconferentie kunnen houden met een specialist in hypothecaire kredieten. "De dienstverlening kan gaan van het geven van advies, tot het behandelen van de aanvraag", laat bpost bank weten.
...

Net zoals de andere banken springt bpost bank op de trein van de digitalisering. De bank doet met het testproject 'branch video banking' een eerste voorzichtige stap richting digitale woonleningen. Bedoeling is dat de klanten de komende zes maanden in een van de zeven deelnemende postkantoren een videoconferentie kunnen houden met een specialist in hypothecaire kredieten. "De dienstverlening kan gaan van het geven van advies, tot het behandelen van de aanvraag", laat bpost bank weten. Volgens Frédéric Jonnart, directeur marketing & sales bij bpost bank, zal de bank dankzij videobanking haar klanten op een snelle en efficiënte manier gepersonaliseerd en duidelijk advies geven. "We kunnen hen ook nog sneller informeren of hun kredietaanvraag al dan niet aanvaard is", zegt hij.Een onlinedienstverlening is niet nieuw voor Keytrade Bank. De bank trekt al langer voluit de kaart van de digitalisering. Nu ze is overgenomen door het Franse Crédit Mutuel Arkéa gaat de bank nog een stapje verder door in de eerste helft van 2017 te starten met onlinewoonleningen. "Hypotheken was het laatste puzzelstukje dat ontbrak om de belangrijkste bank van de klanten te worden", zegt Steven Van Gaever van Keytrade Bank.De bank treedt daarmee in de voetsporen Hello Bank, een dochteronderneming van BNP Paribas Fortis. Die heeft sinds de start van de onlinedienst al 63.000 mensen geteld die via Hello Home een snelle simulatie van hun woonlening hebben berekend. 39.000 mensen kozen voor een begeleide simulatie. De bank breidt die simulatie begin november nog verder uit door vastgoedwebsites te integreren in het platform. Zo wil de bank de consumenten nog meer middelen aanreiken om het bos door de bomen te zien. BijKBC kunnen de klanten sinds kort hun woningkrediet en bijhorende verzekeringen digitaal ondertekenen. Tot nu toe hebben al meer dan duizend klanten hun dossier via het platform KBC Touch afgesloten. "Onze klanten vragen vandaag toegankelijke oplossingen die - door hun eenvoud - hun kostbare tijd doen besparen. Bereikbaarheid, betrouwbaarheid maar steeds meer ook is snelheid daarbij heel belangrijk", zegt Daniel Falque, CEO KBC Divisie België. Hello Bank is ervan overtuigd dat de digitalisering rijmt met een betere dienstverlening. Volgens de woordvoerster Valery Halloy biedt Hello Home een antwoord op verschillende hindernissen die het pad van de huizenzoekers kruisen. "De aankoop van een woning verloopt over verschillende sectoren (real estate, financiële sector, overheden,...). De klant wordt vandaag volledig aan z'n lot overgelaten bij het zoeken van een weg doorheen die sectoren . Daarom willen we afstappen van een pure productinsteek. Door de klant volledig te begeleiden sparen we hem ook heel wat tijd uit." En dat is volgens Hello Bank een van de grote troeven van een onlinedienstverlening. Ook bij Keytrade Bank luidt de overtuiging dat het verstrekken van onlinewoonleningen een einde zal maken aan het tijdrovende parcours die de huizenzoekers nu afleggen. "Wie nu een woonlening wil afsluiten, moet verschillenden banken aandoen om de laagste prijs te krijgen. En niet meer dan eens komen ze opnieuw terecht bij de eerste bank waar ze aangeklopt hebben omdat die plots toch een lager tarief kan aanbieden", zegt Steven Klinckhaemers, verantwoordelijke voor het hypothecair krediet project bij Keytrade Bank."We moeten af van het dogma dat een hypothecaire lening complex is", zegt Klinckhaemers. Volgens zijn hem is het voor de doorsneeklant eenvoudig om te beslissen of een woonlening voor hem geschikt is of niet. "Dat is de fout van de traditionele banken: ze maken een woonlening nodeloos complex. Als onlinebank willen we vermijden dat we dezelfde fouten."Net zoals Hello Bank gaat Keytrade op basis van een simulatie een tarief bepalen. Volgens de internetbank heeft dat als grote voordeel dat de klant onmiddellijk een duidelijk en transparant voorstel krijgt. "Het bedrag dat de klant krijgt aan het einde van de simulatie is hetgeen wij aanbieden", klinkt het. "De klant weet meteen waar hij aan toe is. Wij onderhandelen niet over de rente. De klant is wel vrij om bepaalde gegevens zoals looptijd of het geleende bedrag te wijzigen vooraleer hij een contract tekent." Een nieuwe wet - gebaseerd op de Europese richtlijn: Mortgage Credit Directive- moet een verdere vereenvoudiging vormgeven. Begin april moeten de banken duidelijk maken hoeveel een woonlening effectief kost. Dat betekent dat banken extra producten zoals een brandverzekering, dossierkosten en bepaalde andere kosten moeten opnemen in het totale kostenplaatje. "Die eenvoud streven wij na. De andere banken gaan ongetwijfeld de manier waarop ze woonleningen behandelen herbekijken", aldus Van Gaever. "Klanten die toch nog met vragen zitten, kunnen natuurlijk een beroep doen op hulpfaciliteiten zoals telefonisch contact met een van onze experts", aldus Klinckhaemers. Hij verwijst daarbij naar de situatie in het buitenland waar de digitalisering al meer is ingeburgerd. "In bijvoorbeeld Nederland zou de traditionele manier waarop wij een woonlening zoeken niet aanslaan. Vanzelfsprekend dat wij nu ook in België die weg inslaan."