Bij autodelen maken meerdere personen om de beurt gebruik van eenzelfde wagen. Bent u bereid uw autogebruik op voorhand te plannen? En ziet u een voertuig niet zozeer als een statussymbool, maar eerder als een gebruiksvoorwerp? In dat geval is car sharing iets voor u. Die mobiliteitsoplossing is zeker het overwegen waard voor wie geen (tweede) wagen heeft of die weinig gebruikt, wie de kosten van autorijden wil verdelen over meerdere personen of wie af en toe een bepaald type auto nodig heeft voor specifieke doeleinden.
...

Bij autodelen maken meerdere personen om de beurt gebruik van eenzelfde wagen. Bent u bereid uw autogebruik op voorhand te plannen? En ziet u een voertuig niet zozeer als een statussymbool, maar eerder als een gebruiksvoorwerp? In dat geval is car sharing iets voor u. Die mobiliteitsoplossing is zeker het overwegen waard voor wie geen (tweede) wagen heeft of die weinig gebruikt, wie de kosten van autorijden wil verdelen over meerdere personen of wie af en toe een bepaald type auto nodig heeft voor specifieke doeleinden. Er zijn organisaties die hun eigen vloot ter beschikking stellen van hun leden. Die betalen voor het gebruik per kilometer en/of volgens tijd. Soms wordt ook lidgeld aangerekend. Het wagenpark verschilt naargelang de aanbieder. De auto's staan doorgaans verspreid over verschillende standplaatsen in een of meerdere steden. U moet de wagen op voorhand reserveren, waarbij u het begin- en einduur aangeeft. Het is de bedoeling dat u het voertuig na gebruik terugbrengt naar de plek waar u het heeft opgepikt. Nationaal en lokaal De bekendste aanbieder van eigen wagens is Cambio, een initiatief van Taxistop, VAB en de openbarevervoersmaatschappijen in ons land. Cambio is actief in meer dan veertig steden in België (voornamelijk Vlaanderen en Brussel) en heeft verschillende modellen in diverse prijsklassen. Er zijn ruim 480 ophaalpunten. Daarnaast zijn er gelijkaardige initiatieven die focussen op één of enkele steden. Voorbeelden van zulke lokale spelers zijn Stapp.in (Antwerpen en Gent), Zen Car (Brussel) en BattMobiel (Gent). Sommige organisaties met een eigen vloot laten toe de deelwagen na gebruik op een andere plek - weliswaar in een bepaalde zone - achter te laten. Die formule is interessant voor wie een enkele reis plant en dus niet naar zijn vertrekpunt wil of kan terugkeren. Spelers die deze 'free floating'-service aanbieden in Brussel zijn Zipcar en DriveNow. De burgercoöperatie Partago heeft elektrische wagens in Gent en omstreken, waarvan alle leden mede-eigenaar zijn. Andere voorbeelden zijn Poppy (Antwerpen) en Bolides (Gent, Antwerpen en Leuven). Zonder eigen vloot Er zijn ook organisaties zonder een eigen vloot die louter fungeren als nationale deelplatformen, zoals CarAmigo en Drivy. Auto-eigenaars kunnen daar hun privévoertuig te huur aanbieden. Gebruikers registreren zich en huren de beschikbare wagens tegen een door de eigenaar bepaalde vergoeding (per kilometer en/of volgens tijd). Een deel van dat bedrag vloeit naar het ondersteunende platform, dat doorgaans instaat voor de verzekeringen en de pechbijstand van de voertuigen. Weet ook dat u zich kunt aansluiten bij een gesloten platform zoals CozyCar (heel België), Wibee (heel België) en Dégage (Gent). Het zijn initiatieven zonder winstoogmerk, waarmee particulieren hun wagen ter beschikking stellen van buurtbewoners. Ze maken onderling afspraken en zetten samen een kostendelend systeem op poten. Volgens CozyCar kunnen auto-eigenaars op die manier 1000 tot 3000 euro per jaar besparen. Speciaal voor hen werd zelfs een autodeelverzekering ontwikkeld. Meer informatie over de mogelijkheden van car sharing vindt u op Autodelen.net, al worden daar niet alle spelers vermeld.