Uit onderzoek van de confederatie, waaraan 325 aannemers en installateurs deelnamen, blijkt dat 61 procent een daling meldt van het aantal nieuwe contacten. In 13 procent van de gevallen annuleert een klant zijn bouw- of verbouwproject. De reden: de verhoogde materialenprijzen en daaruit vloeiende bouwprijzen.

"Toch kunnen bouwondernemingen niet anders dan die gestegen prijzen door te factureren aan de klant", zegt Niko Demeester, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw. De offertes die zij van de leveranciers van bouwmaterialen krijgen, zijn in 43 procent van de gevallen maar enkele dagen geldig en in 7 procent van de gevallen zelfs maar enkele uren.

"Het toont aan dat de druk op de prijzen bijzonder hoog is en dat aannemers en installateurs geen andere optie hebben om die prijsstijgingen door te rekenen aan de klant", benadrukt Demeester. Uit het onderzoek blijkt dat bij nieuwe contracten de gestegen prijzen in 65 procent van de gevallen doorrekenen, waarvan 40 procent volledig en 25 procent gedeeltelijk.

Demeester voegt eraan toe dat die verhoogde prijzen slecht nieuws zijn voor de consument. "Toch mogen die haar of hem niet tegenhouden om een nieuwbouw- of renovatieproject op te starten of voort te zetten. De beste vorm van pensioensparen blijft immers investeren in een eigen woning", luidt het.

Uit onderzoek van de confederatie, waaraan 325 aannemers en installateurs deelnamen, blijkt dat 61 procent een daling meldt van het aantal nieuwe contacten. In 13 procent van de gevallen annuleert een klant zijn bouw- of verbouwproject. De reden: de verhoogde materialenprijzen en daaruit vloeiende bouwprijzen. "Toch kunnen bouwondernemingen niet anders dan die gestegen prijzen door te factureren aan de klant", zegt Niko Demeester, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw. De offertes die zij van de leveranciers van bouwmaterialen krijgen, zijn in 43 procent van de gevallen maar enkele dagen geldig en in 7 procent van de gevallen zelfs maar enkele uren. "Het toont aan dat de druk op de prijzen bijzonder hoog is en dat aannemers en installateurs geen andere optie hebben om die prijsstijgingen door te rekenen aan de klant", benadrukt Demeester. Uit het onderzoek blijkt dat bij nieuwe contracten de gestegen prijzen in 65 procent van de gevallen doorrekenen, waarvan 40 procent volledig en 25 procent gedeeltelijk. Demeester voegt eraan toe dat die verhoogde prijzen slecht nieuws zijn voor de consument. "Toch mogen die haar of hem niet tegenhouden om een nieuwbouw- of renovatieproject op te starten of voort te zetten. De beste vorm van pensioensparen blijft immers investeren in een eigen woning", luidt het.