Werkgevers flexibel tijdens WK-matchen

Werkgevers zijn bereid om flexibel te zijn met de werktijden nu het WK voetbal in aantocht is. Sterker nog: volgens NSZ is 13% van de bedrijven zelfs zinnens om iets speciaals te doen wanneer de rode Duivels aantreden in Brazilië.

37 procent van de ondernemingen staat toe dat hun medewerkers vroeger vertrekken wanneer de Belgische nationale ploeg om 18u de aftrap geeft. Die verloren tijd wordt dan weer later goed gemaakt. In 13 procent van de bedrijven wordt er iets speciaals (tv , scherm, hapjes, drankjes, …) gedaan naar aanleiding van de wedstrijden van de nationale ploeg, al moet de werkgever dan duidelijke regels qua alcoholgebruik vastleggen. De Rode Duivels spelen hun groepswedstrijden op volgende momenten: dinsdag 17 juni om 18u, zondag 22 juni om 18u en donderdag 26 juni om 22u. Het gaat, zeker voor ondernemingen die niet met ploegen werken, hier niet om onoverkomelijke uren. Werknemers kunnen de matchen kortom zonder al te veel problemen bekijken. Nochtans is het in theorie mogelijk om het uurrooster te wijzigen in functie van het WK. Dat alternatieve uurrooster neemt de werkgever dan op als bijlage bij de arbeidsovereenkomst. De werknemer moet er zich wel uitdrukkelijk akkoord mee verklaren. Deze werkwijze brengt wel een pak administratieve beslommeringen met zich mee. 13 procent van de kmo’s organiseert zelf een activiteit in het bedrijf wanneer de Rode Duivels spelen: ze plaatsen een tv, zetten een scherm op, zorgen voor drankjes en hapjes. Dat is niet alleen een goede teambuildingactiviteit, maar laat ook toe dat werknemers hun arbeidsuren integraal kunnen presteren en vervolgens ontspannen naar de matchen van de Belgen kunnen kijken. NSZ pronosticeert ook: 33 procent van de kmo-bedrijfsleiders ziet de Belgen sneuvelen in de kwartfinales, 24 procent al tijdens de eerste ronde, 21 procent tijdens de achtste finale, 17 procent tijdens de halve finale, terwijl 7 procent de Rode Duivels wereldkampioen ziet worden. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content