Tien miljoen betaalkaarten en drie miljoen kredietkaarten zijn er in ons land in omloop, en dat cijfer zit nog steeds in de lift. Maar hoe meer er bij komen, hoe vaker we ons afvragen of al die gegevens wel veilig zijn.

Bij Atos Worldline, het bedrijf dat het betalingsverkeer in België regelt, zijn ze ervan overtuigd dat het goed meevalt. 'Wij kunnen dat goed in de gaten houden via Card Stop, dat wij voor rekening van de banken beheren, en dat eigenlijk is uitgegroeid tot een centraal meldingspunt', legt woordvoerder Jean-Michel Dasnoy uit. 'We zien daar in de oproepen een licht stijgende trend de afgelopen jaren, maar niets verontrustends. In 2006 waren er 657.000 oproepen, in 2007 669.000, en vorig jaar 697.000. De belangrijkste reden voor oproepen bij Card Stop, 62 procent in 2008, waren verloren kaarten. De tweede reden is diefstal. Zo'n 62.000 kaarten worden ieder jaar geblokkeerd om effectieve of vermoedelijke fraude. En dat cijfer is met de jaren stabiel gebleven. Daar zitten dus ook hackings via het internet bij, waarvoor we in juni bijvoorbeeld nog 45.000 kaarten in één keer preventief geblokkeerd hebben.'

Volgens Dasnoy wordt bij kredietkaartenfraude in zo goed als alle gevallen alles netjes terugbetaald door de banken. 'Omdat het doorgaans gemakkelijk te bewijzen is.' Ook bij online fraude door echte cyberterroristen geldt dat. Toch een geruststelling, zeker nadat de krant De Standaard afgelopen week heeft bericht hoe de Roemeense hacker Unu inbrak in de computersystemen van Dexia en ING België. Het ging dan wel om een activist die net de veiligheidsrisico's wou aantonen, en die niet in het bancaire gedeelte van de sites is geraakt, maar het debat over de IT-beveiliging van onze banken woedt sindsdien weer volop.

U kunt echter ook zelf uw voorzorgen nemen. Zowel de banken als specialisten erkennen dat veel gebruikers nog een onbeveiligde pc hebben, met alle risico's van dien. Bovendien is waakzaamheid nodig wanneer u mails of telefoontjes krijgt die op het eerste gezicht afkomstig zijn van uw bank. Via die 'phishing' probeert men immers uw code te achterhalen. Wees eveneens alert wanneer u via mail, brief, fax of telefoon gevraagd wordt om uw rekeningnummer door te geven, vaak in ruil voor een beloning. Men kan u zo immers als tussenpersoon gebruiken om crimineel geld over te maken op buitenlandse rekeningen.

En volgens Jean-Michel Dasnoy is het ondanks het oprukken van internetfraude ook aan de geldautomaat nog steeds opletten. 'De beste tip die ik uw lezers kan geven voor het afhalen van geld, is met je vrije hand als scherm de andere afdekken, zodat niemand, ook geen camera, kan volgen wat je intikt.' En mocht er dan toch iets misgaan met uw kaart, belt u het best meteen Card Stop, op 070 344 344. Alle informatie daarover kunt u ook vinden op www.cardstop.be .

THOMAS VERBEKE

Tien miljoen betaalkaarten en drie miljoen kredietkaarten zijn er in ons land in omloop, en dat cijfer zit nog steeds in de lift. Maar hoe meer er bij komen, hoe vaker we ons afvragen of al die gegevens wel veilig zijn. Bij Atos Worldline, het bedrijf dat het betalingsverkeer in België regelt, zijn ze ervan overtuigd dat het goed meevalt. 'Wij kunnen dat goed in de gaten houden via Card Stop, dat wij voor rekening van de banken beheren, en dat eigenlijk is uitgegroeid tot een centraal meldingspunt', legt woordvoerder Jean-Michel Dasnoy uit. 'We zien daar in de oproepen een licht stijgende trend de afgelopen jaren, maar niets verontrustends. In 2006 waren er 657.000 oproepen, in 2007 669.000, en vorig jaar 697.000. De belangrijkste reden voor oproepen bij Card Stop, 62 procent in 2008, waren verloren kaarten. De tweede reden is diefstal. Zo'n 62.000 kaarten worden ieder jaar geblokkeerd om effectieve of vermoedelijke fraude. En dat cijfer is met de jaren stabiel gebleven. Daar zitten dus ook hackings via het internet bij, waarvoor we in juni bijvoorbeeld nog 45.000 kaarten in één keer preventief geblokkeerd hebben.' Volgens Dasnoy wordt bij kredietkaartenfraude in zo goed als alle gevallen alles netjes terugbetaald door de banken. 'Omdat het doorgaans gemakkelijk te bewijzen is.' Ook bij online fraude door echte cyberterroristen geldt dat. Toch een geruststelling, zeker nadat de krant De Standaard afgelopen week heeft bericht hoe de Roemeense hacker Unu inbrak in de computersystemen van Dexia en ING België. Het ging dan wel om een activist die net de veiligheidsrisico's wou aantonen, en die niet in het bancaire gedeelte van de sites is geraakt, maar het debat over de IT-beveiliging van onze banken woedt sindsdien weer volop. U kunt echter ook zelf uw voorzorgen nemen. Zowel de banken als specialisten erkennen dat veel gebruikers nog een onbeveiligde pc hebben, met alle risico's van dien. Bovendien is waakzaamheid nodig wanneer u mails of telefoontjes krijgt die op het eerste gezicht afkomstig zijn van uw bank. Via die 'phishing' probeert men immers uw code te achterhalen. Wees eveneens alert wanneer u via mail, brief, fax of telefoon gevraagd wordt om uw rekeningnummer door te geven, vaak in ruil voor een beloning. Men kan u zo immers als tussenpersoon gebruiken om crimineel geld over te maken op buitenlandse rekeningen. En volgens Jean-Michel Dasnoy is het ondanks het oprukken van internetfraude ook aan de geldautomaat nog steeds opletten. 'De beste tip die ik uw lezers kan geven voor het afhalen van geld, is met je vrije hand als scherm de andere afdekken, zodat niemand, ook geen camera, kan volgen wat je intikt.' En mocht er dan toch iets misgaan met uw kaart, belt u het best meteen Card Stop, op 070 344 344. Alle informatie daarover kunt u ook vinden op www.cardstop.be . THOMAS VERBEKE