Volgens de onderzoekers zie je voorafgaand aan een zware beurscrash het aantal zoekopdrachten over politiek en zaken sterk stijgen. Dat blijkt althans uit de analyse van data uit de periode tussen 2004 en 2012. Volgens de onderzoekers zou deze methode nu kunnen worden gebruikt om waarschuwingssignalen vroegtijdig op te pikken. De resultaten van de studie zijn opvallend. Stikgt het aantal zoektopdrachten naar termen als 'bank', 'market' of 'ceo' met één procent, dan merken de onderzoekers een gemiddelde daling van de S&P 500 - index met maar liefst 5.3%. Politiek geladen zoektermen gaan dan weer vooraf aan een daling van diezelfde index met gemiddeld 2.8%. "Een toename van het aantal zoekopdrachten over zaken en politiek weerspiegelen een reële bezorgdheid over de staat van de economie, wat kan leiden naar een verminderd vertrouwen in de waarde van aandelen, en dus ook naar transacties aan lagere prijzen," zeggen de onderzoekers. Daar moet wel aan worden toegevoegd dat de eenvoudige verklarende strategie van dit onderzoek langzaamaan aan kracht verliest. In geautomatiseerde verkoopprocessen worden immers al dergelijke strategieën geïncorporeerd. Om onlinedata ten volle in te zetten voor de financiële handel, zijn er dus nog complexere modellen nodig. (Belga)

Volgens de onderzoekers zie je voorafgaand aan een zware beurscrash het aantal zoekopdrachten over politiek en zaken sterk stijgen. Dat blijkt althans uit de analyse van data uit de periode tussen 2004 en 2012. Volgens de onderzoekers zou deze methode nu kunnen worden gebruikt om waarschuwingssignalen vroegtijdig op te pikken. De resultaten van de studie zijn opvallend. Stikgt het aantal zoektopdrachten naar termen als 'bank', 'market' of 'ceo' met één procent, dan merken de onderzoekers een gemiddelde daling van de S&P 500 - index met maar liefst 5.3%. Politiek geladen zoektermen gaan dan weer vooraf aan een daling van diezelfde index met gemiddeld 2.8%. "Een toename van het aantal zoekopdrachten over zaken en politiek weerspiegelen een reële bezorgdheid over de staat van de economie, wat kan leiden naar een verminderd vertrouwen in de waarde van aandelen, en dus ook naar transacties aan lagere prijzen," zeggen de onderzoekers. Daar moet wel aan worden toegevoegd dat de eenvoudige verklarende strategie van dit onderzoek langzaamaan aan kracht verliest. In geautomatiseerde verkoopprocessen worden immers al dergelijke strategieën geïncorporeerd. Om onlinedata ten volle in te zetten voor de financiële handel, zijn er dus nog complexere modellen nodig. (Belga)