Zo bespoedig je de uitbetaling van een schadevergoeding door de verzekeraar

Als je recht hebt op een schadevergoeding van een verzekeraar, dan moet je soms lang wachten op de uitbetaling ervan. Hoe kan je daar vaart achter zetten?

Heb je het ook al mee gemaakt? Je profiteert van het mooie weer om een eindje te fietsen. Plots is er een auto die je niet gezien hebt en die je doet vallen. Gelukkig zijn er geen lichamelijke letsels, maar je fiets, een dure koersfiets, is wel perte totale. Over de aansprakelijkheid is er geen discussie; de chauffeur van de aanrijdende auto is in fout. De verzekering burgerlijke aansprakelijkheid auto die de chauffeur heeft afgesloten, zal de schade moeten vergoeden. Dit kan echter de start zijn van een maanden lange administratieve lijdensweg.

Doe aangifte

Het eerste wat je moet doen, is samen met de chauffeur een aanrijdingsformulier opmaken. Vul deze zo correct en volledig mogelijk in. Besteed de nodige aandacht aan de tekening van het ongeval waaruit duidelijk moet blijken dat de chauffeur in fout is. Vraag een dubbel van het ingevulde formulier en noteer de gegevens van de chauffeur en van de autoverzekeraar van de chauffeur. Het ingevulde aanrijdingsformulier moet zo spoedig mogelijk door de chauffeur aan zijn autoverzekeraar worden bezorgd.

Schakel je familiale verzekering in

Wat veel mensen niet weten, is dat je beroep kunt doen op je familiale polis om je rechten te laten verdedigen. Dit komt omdat de meeste familiale polissen een rechtsbijstand in hun verzekerde risico’s aanbieden. Door je familiale verzekering in te schakelen, zal je bijstand krijgen in de verdere afwikkeling van de schade. Je familiale verzekeraar zal contact opnemen met de autoverzekeraar van de tegenpartij en de nodige initiatieven nemen om vaart achter de zaak te zetten. Hij kan ook zorgen voor een expert die de schade aan je fiets vaststelt.

Laat een bestek maken

Vraag aan een fietshandelaar – liefst diegene bij wie je de fiets hebt gekocht – om een bestek te maken van de schade aan je fiets en bezorg dit aan je familiale verzekeraar die deze zal doorsturen aan de autoverzekeraar. Let wel, laat je fiets niet onmiddellijk herstellen. Wacht tot je foto’s hebt genomen of een expert de schade heeft vastgesteld.

Neem foto’s

Bezorg een of meerdere foto’s van je beschadigde fiets aan je familiale verzekeraar. Deze foto’s dienen als bewijs van de opgelopen schade. Als de foto’s niet duidelijk genoeg zijn, dan kan je vragen dat er een expert bij de fietshandelaar langs gaat om alles duidelijk op papier te zetten. Deze expert wordt in principe door de verzekeraar van de tegenpartij aangeduid, maar je kan ook aan je familiale verzekeraar vragen om een onafhankelijke expert aan te wijzen als je niet akkoord bent met de geraamde schatting. De expert zal een verslag maken en de schade begroten. Er zal wel rekening worden gehouden met de gebruiksderving. Als je fiets al enkele jaren oud was op het ogenblik van het ongeval, zal je vergoeding minder zijn dan die van een nieuwe fiets.

Bezorg de facturen

Om je schadevergoeding te begroten, heeft de autoverzekeraar – en de expert als die is aangeduid – een bewijs nodig van de prijs die je betaald hebt voor de fiets en/of onderdelen ervan. Dit kan je best doen door de factu(u)r(en) van je fiets via je familiale verzekeraar te bezorgen aan de verzekeraar van de tegenpartij. Het is dan ook belangrijk om de aankoopfacturen goed bij te houden. Dit geldt trouwens niet alleen voor je fiets, maar voor alle waardevolle zaken die je aankoopt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content