"Verzekering opzeggen kan straks per mail", luidde de titel boven een bericht in een krant. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) en minister van Digitalisering Alexander De Croo (Open Vld) gaan de wet aanpassen, zodat klanten binnenkort een polis kunnen opzeggen met een simpele e-mail naar het hoofdkantoor van de verzekeringsmaatschapp...

"Verzekering opzeggen kan straks per mail", luidde de titel boven een bericht in een krant. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) en minister van Digitalisering Alexander De Croo (Open Vld) gaan de wet aanpassen, zodat klanten binnenkort een polis kunnen opzeggen met een simpele e-mail naar het hoofdkantoor van de verzekeringsmaatschappij. Het is niet meer van deze tijd dat verzekeringsnemers een aangetekende brief moeten sturen om een verzekeringscontract op te zeggen. Het is omslachtig en kostelijk. Het lijkt alsof alles wordt gedaan om het voor de consument zo moeilijk mogelijk te maken als hij een verzekeraar wil inwisselen voor een andere. Of is er een goede reden waarom u minstens drie maanden voor de vervaldag van een polis de verzekeringsmaatschappij moet verwittigen dat u geen stilzwijgende verlenging van uw contract wilt? Het contrast met de telecom- en de energiesector kan niet groter zijn. Naar analogie met de energiesector is in de telecomsector sinds 1 juli Easy Switch van kracht, een procedure die het gemakkelijker maakt van operator te veranderen. De nieuwe operator regelt voor de klant de stopzetting van het contract bij de oude operator. Zo kan de concurrentie ten volle spelen. De website bestetarief.be, die wordt gecontroleerd door de telecomwaakhond BIPT, maakt het ook eenvoudiger om telecomcontracten te vergelijken, net zoals de V-Test doet voor telecomcontracten. Dat alles maakt dat de telecom- en de nutsbedrijven hun klanten in de watten leggen, om ze niet te verliezen. In een omgeving waarin contracten vergelijken complex is en contracten opzeggen nog ingewikkelder, hebben verzekeraars weinig reden om klantvriendelijk te zijn.