"Heb je pech? VAB is al onderweg." Met die slogan probeert VAB al enige tijd nieuwe leden aan zich te binden. Behalve VAB proberen ook Touring en RACB particuliere bestuurders én steeds meer bedrijven zoals leasingmaatschappijen, auto-importeurs en verzekeringsmaatschappijen te verleiden.
...

"Heb je pech? VAB is al onderweg." Met die slogan probeert VAB al enige tijd nieuwe leden aan zich te binden. Behalve VAB proberen ook Touring en RACB particuliere bestuurders én steeds meer bedrijven zoals leasingmaatschappijen, auto-importeurs en verzekeringsmaatschappijen te verleiden. Voor wie voor zijn wagen bijvoorbeeld een omniumverzekering bij KBC Verzekeringen afsluit, is de VAB-bijstand inbegrepen. Dat houdt een volledige bijstand in bij een probleem of een noodsituatie tijdens een verplaatsing of op reis. De verzekerde wordt meteen lid van VAB en krijgt een vervangwagen in België na een ongeval, diefstal of panne. De link met VAB is logisch: KBC is hoofdaandeelhouder van de organisatie en zette in 2016 KBC Mobility op, waaronder VAB als zelfstandige juridische eenheid ressorteert. Verscheidene automerken bieden een assistanceservice aan, die in de praktijk wordt uitgevoerd door pechhulporganisaties zoals Touring en VAB. Ford heeft bijvoorbeeld een bijstand op Europees niveau die is gekoppeld aan de wagen. Die bijstand geldt levenslang op voorwaarde dat de eigenaar op tijd naar een erkende Ford-verdeler gaat om een onderhoud aan de wagen te laten uitvoeren. De prijs daarvan is verrekend in de kosten van de onderhoudsbeurt, zegt Ford-woordvoerder Jo Declercq. Ford heeft veel auto's op de markt. Dan speelt de wet van de grote getallen, waardoor de individuele prijs van de bijstand laag kan blijven. Dat is niet alleen een zorg minder voor de eigenaar van de auto, het is ook een manier om klanten aan het dealernetwerk te binden. Declercq: "Bij elke onderhoudsbeurt wordt de pechhulp verlengd tot de volgende beurt. Het is essentieel dat je tijdig een onderhoud laat uitvoeren in het officiële netwerk." Zulke contracten zijn maatwerk op basis van de wensen van het automerk. Ford werkte tot voor kort daarvoor in ons land samen met VAB, maar het heeft voor de nieuwe contracten via een Europese deal een partnerschap met Touring gesloten. Voor de bijstandsbedrijven zijn de business-to-businessopdrachten voor leasemaatschappijen, merken en verzekeringen erg belangrijk. "We hebben 2,3 miljoen wagens in portefeuille. Daarvan is het gros business-to-business", zegt Maarten Matienko, de woordvoerder van VAB. "Dat is ook wat VAB sterk gemaakt heeft. Onze serviceverlening maakt ons gewild." Ook bij Touring is het aandeel business-to-business groot: het bedraagt 40 tot 50 procent en groeit nog, meldt Danny Smagghe van die mobiliteitsorganisatie. Voor wie niet via merken of verzekeringsmaatschappijen op pechhulp kan rekenen, is het een kwestie van zelf doen. Meestal is het contract verbonden met het voertuig, maar Touring heeft dit jaar een bijstandsproduct gelanceerd dat is gekoppeld aan de persoon. Dat is geldig voor verschillende voertuigen, uitgezonderd landbouwvoertuigen en oldtimers. "We hebben vastgesteld dat de mobiliteit verandert en dat de mensen zich op verschillende manieren verplaatsen", zegt Danny Smagghe. De prijzen voor een lidmaatschap schommelen rond 120 euro, hoewel er ook extra commerciële kortingen zijn. Het aanbod van de verschillende organisaties is heel gelijklopend en beperkt zich niet meer tot pechhulp alleen. Zo zijn er ook tankkaarten die de leden een extra korting geven op de literprijs bij bepaalde merken. Dat is voor beide partijen ook een manier om klanten te krijgen en ze te behouden.