Het Garantiefonds Reizen (GFG) dekt zijn leden, waaronder Thomas Cook/Neckermann België, tegen een faillissement in en zorgt ervoor dat reizigers hun reis kunnen maken of afmaken zoals gepland, of hun geld terugkrijgen. Het Garantiefonds heeft een update over Thomas Cook België op zijn website geplaatst om te melden dat het fonds in actie is getreden. "Wij zullen zeker elk dossier behandelen, maar u begrijpt dat de afhandeling van al deze dossiers tijd zal vergen. Wij geven momenteel voorrang aan de reizigers die zich op hun bestemming bevinden. Wij zullen de dossiers chronologisch volgens vertrekdatum behandelen", klinkt het op de website.

Niets betalen

De populaire media publiceren ondertussen horrorverhalen over reizigers die uit hun hotelkamer worden gezet, gegijzeld of bedreigd worden door hoteliers die extra geld eisen en zo een deel van hun verliezen proberen te verhalen op de reizigers. Voor de reizigers die ter plekke problemen ondervinden, opende Buitenlandse Zaken een crisiscentrum dat reizigers kunnen bereiken via het nummer +32/2/501.40.00.

Het Garantiefonds Reizen waarschuwt de reizigers ook. Wie op eigen houtje naar huis komt, kan de kosten niet terugvorderen bij het Garantiefonds. Ook reizigers die op vraag van de hoteluitbater een tweede keer betalen voor hun verblijf of hun maaltijden, zijn dat geld kwijt. Enkel de oplossingen die het Garantiefonds Reizen aan de klanten van Thomas Cook/Neckermann België voorstelt, zijn gedekt.

Bestelbon checken

Het Garantiefonds Reizen heeft nog nooit een schadegeval van deze omvang moeten behandelen en heeft slechts een klein team medewerkers om alle dossiers te behandelen. Daarom vraagt het Garantiefonds de gestrande reizigers om geen contact te zoeken via mail of via telefoon, maar via een invulformulier op de website. Daar moeten alle betrokkenen, diegenen die al op reis zijn of diegenen die een reis boekten en al betaalden, hun bestelbon en alle betalingsbewijzen achterlaten.

Het fonds wijst er ook op dat reizigers best eerst op hun bestelbon checken wie de reisorganisator is. Als dit Expedia/Travelscape of Pegase Travel is, dan moeten de reizigers zich tot die zustermaatschappijen van Thomas Cook België wenden, die "hoogstwaarschijnlijk niet betrokken zijn in het faillissement". Wie zijn reis via een reisbureau heeft geboekt, krijgt het advies met dat bureau contact op te nemen.

Annulatie- en reisbijstandsverzekering

"Een faillissement is niet gedekt als mogelijke oorzaak om een reis te annuleren", legt Xavier Van Caneghem, woordvoerder van Europ Assistance, uit. "Een reisbijstandsmaatschappij komt enkel tussenbeide indien er een medische oorzaak is, dus niet bij een faillissement." Van Caneghem adviseert de klanten van Thomas Cook/Neckermann Belgium het nieuws te volgen via de media en contact op te nemen met de touroperator en het Garantiefonds Reizen.

"Er bellen wel wat klanten naar onze alarmcentrale voor verduidelijking of hulp, maar we zijn geen betrokken partij in deze", onderlijnt Danny Smagghe, de woordvoerder van Touring. "Faillissementen worden uitgesloten door de algemene voorwaarden van onze verzekeringen. Uiteraard helpen we onze leden zo veel mogelijk en zo goed mogelijk met informatie, of we zetten hen op weg om de juiste info of contacten te vinden. De betrokkenen kunnen op elk moment van de dag en nacht bellen naar onze alarmcentrale buitenland op het nummer 02/233.23.45."

Bij VAB kwamen er "slechts een vijftal telefoontjes van VAB-leden" binnen. De reisverzekeraar verwijst de klanten door naar een blog waar de relevante informatie verzameld wordt. Ook Europ Assistance houdt zo'n blog bij.