De werkgever beslist

Net zoals bij een particulier heeft een werkgever de keuze uit vijf type risico's als hij een autoverzekering afsluit. Hij kan de wagen verzekeren voor: lichamelijke en materiële schade aan derden veroorzaakt door de bestuurder ( is bij wet verplicht), hulp bij pechgevallen, eigen lichamelijke schade, rechten als slachtoffer en de materiële schade aan de auto.

Als werknemer heb je geen inspraak in welke type verzekeringen de werkgever neemt. Doorgaans kiest een werkgever voor het volledige pakket. In dat geval wordt er meestal geen onderscheid gemaakt tussen een plezieruitje of een zakelijke reis.

Bij twijfel kan je een car policy bekomen bij de personeelsdienst. Zo'n document geeft een duidelijk overzicht over de verzekeringen die je baas heeft afgesloten

Toch oppassen

Ga je bijvoorbeeld als werknemer naar een land waar de auto niet verzekerd is dan kan je dat duur komen te staan. De werkgever kan een schadevergoeding vragen of zelfs je ontslag geven.

Daarnaast kan een werkgever bij een omniumverzekering een beroep doen op een vrijstelling. Hij is vrij om die aan je door te rekenen als je een ongeval hebt veroorzaakt. Zo kan een werkgever beslissen om bijvoorbeeld 50 procent van de vrijstelling te vragen bij een ongeval tijdens het privégebruik van de wagen. Dat staat ook netjes vermeld in de car policy.

Bega je een zware fout dan vergoedt de verzekeraar de slachtoffers, maar die kan achteraf de betaalde vergoeding van je terugvragen.

Daarenboven sta je zelf in voor de boetes. Hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen privégebruik of werkgerelateerd gebruik van de wagen. (NS)

Net zoals bij een particulier heeft een werkgever de keuze uit vijf type risico's als hij een autoverzekering afsluit. Hij kan de wagen verzekeren voor: lichamelijke en materiële schade aan derden veroorzaakt door de bestuurder ( is bij wet verplicht), hulp bij pechgevallen, eigen lichamelijke schade, rechten als slachtoffer en de materiële schade aan de auto. Bij twijfel kan je een car policy bekomen bij de personeelsdienst. Zo'n document geeft een duidelijk overzicht over de verzekeringen die je baas heeft afgesloten Ga je bijvoorbeeld als werknemer naar een land waar de auto niet verzekerd is dan kan je dat duur komen te staan. De werkgever kan een schadevergoeding vragen of zelfs je ontslag geven. Daarnaast kan een werkgever bij een omniumverzekering een beroep doen op een vrijstelling. Hij is vrij om die aan je door te rekenen als je een ongeval hebt veroorzaakt. Zo kan een werkgever beslissen om bijvoorbeeld 50 procent van de vrijstelling te vragen bij een ongeval tijdens het privégebruik van de wagen. Dat staat ook netjes vermeld in de car policy. Bega je een zware fout dan vergoedt de verzekeraar de slachtoffers, maar die kan achteraf de betaalde vergoeding van je terugvragen. Daarenboven sta je zelf in voor de boetes. Hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen privégebruik of werkgerelateerd gebruik van de wagen. (NS)