Een omnium voor je tweedehandswagen?

© Thinkstock
Roel Van Espen medewerker Trends

Een omniumverzekering wordt vaak geassocieerd met nieuwe wagens. Verzekeraars bieden deze formule echter ook aan voor jonge tweedehandsauto’s.

Tijdens het eerste levensjaar verliest een auto makkelijk een vierde van zijn initiële waarde, en na drie jaar is die doorgaans nog maar de helft van zijn aankoopprijs waard. Daarom richten steeds meer autoliefhebbers zich tot de occasiemarkt. De aangekondigde hogere belastingen voor nieuwe dieselwagens vanaf 2016 ondersteunt deze trend.

Het aantal tweedehandswagens in ons land wordt vandaag al geschat op ruim 2,5 miljoen. Ongeveer een derde is minder dan zes jaar oud. De kwaliteit van recente tweedehandswagens is de voorbije tien jaar gevoelig gestegen, waardoor ook de prijzen hoger liggen dan vroeger. De vraag naar een goede bescherming van occasieauto’s is dan ook groter dan ooit.

Voor elke wagen in het verkeer is een autoverzekering (burgerlijke aansprakelijkheid) sowieso wettelijk verplicht. Die vergoedt eventuele schade die je veroorzaakt aan anderen. Voor nieuwe auto’s wordt bovendien vaak een bijkomende omniumpolis afgesloten, omdat die ook eigen schade terugbetaalt.

Ook voor tweedehands

Bij zowat alle verzekeraars kan je ook met je jonge occasiewagen terecht voor zo’n omniumverzekering. Sommige maatschappijen hanteren hiervoor wel een maximumleeftijd van bijvoorbeeld vijf of zes jaar. De voorwaarden kunnen echter aanzienlijk verschillen naargelang de verzekeraar. Uitgebreid vergelijken is dus de boodschap.

AG Insurance heeft zelfs een aangepaste omniumformule voor jonge occasies uitgewerkt. Het gemiddelde premieverschil ten opzichte van de omniumformule voor nieuwe auto’s bedraagt ongeveer twintig procent, en varieert naargelang de ouderdom en de factuurwaarde van het voertuig. De waarborgen zijn identiek, maar de vrijstelling verschilt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content