De verzekering tegen imagoschade is niets nieuws onder de zon. Bedrijfsleiders kunnen al twee jaar zo'n polis afsluiten bij Axa Bank. Maar de verzekeraar slaat nu de handen in elkaar met Brusselse zelfstandigenorganisatie Izeo om meer zelfstandigen warm te maken voor E-protection. De polis is een optie bij Daylife Protect, een ongevallenverzekering van de verzekeringsmaatschappij. Bedrijfsleiders worden onder meer beschermd tegen schade aangericht door kwalijke internetpraktijken zoals het verspreiden van foute informatie.

Imagoschade

'Imagoschade op het internet gebeurt steeds vaker', zegt Marnik Vanhaverbeke van de rechtsbijstandsverzekeraar LAR, een maatschappij die verbonden is met AXA. 'Denk maar aan de juwelier uit Hasselt die vorig jaar ten onrechte werd beschouwd als wegpiraat. Als zoiets je overkomt, bieden we crisiscommunicatie aan, maar zullen we ook aan providers als YouTube vragen om het filmpje offline te halen', zegt hij in de krant Het Laatste Nieuws.

Tot nu toe hebben ongeveer duizend klanten bij AXA een verzekering tegen imagoschade afgesloten.

Voor een alleenstaande kost de ongevallenverzekering bij AXA 240 euro per jaar.Wie die wil uitbreiden met E-protection betaalt jaarlijks 96 euro extra.

Een gezin betaalt voor dezelfde verzekering 288 euro. Als zij zich ook willen indekken tegen imagoschade betaalt het gezin 144 euro meer.

Geen volledige bescherming

Test-Aankoop heeft haar bedenkingen bij de verzekering omdat de verzekerde maar één keer per jaar een beroep kan doen op E-protection. Dat schrijft De Tijd.

"Bovendien gaat de verzekeraar enkel een middelenverbintenis aan om schadelijke info van het internet te verwijderen. De verzekeraar levert de nodige inspanningen, maar verbindt zich niet tot het behalen van een resultaat", zegt de consumentorganisatie. Ook online-aankopen tot 150 euro zijn niet in de verzekering inbegrepen. Daarnaast betaalt de verzekeraar ook geen vergoeding bij courante onlineaankopen zoals voedingswaren, geneesmiddelen of tweedehandse goederen.

Volgens de consumentenorganisatie zijn aankopen met de kredietkaart al verzekerd en worden de consumenten beschermd tegen fraude met kredietkaartgegevens door de wet op de betalingdiensten. (NS)

De verzekering tegen imagoschade is niets nieuws onder de zon. Bedrijfsleiders kunnen al twee jaar zo'n polis afsluiten bij Axa Bank. Maar de verzekeraar slaat nu de handen in elkaar met Brusselse zelfstandigenorganisatie Izeo om meer zelfstandigen warm te maken voor E-protection. De polis is een optie bij Daylife Protect, een ongevallenverzekering van de verzekeringsmaatschappij. Bedrijfsleiders worden onder meer beschermd tegen schade aangericht door kwalijke internetpraktijken zoals het verspreiden van foute informatie.'Imagoschade op het internet gebeurt steeds vaker', zegt Marnik Vanhaverbeke van de rechtsbijstandsverzekeraar LAR, een maatschappij die verbonden is met AXA. 'Denk maar aan de juwelier uit Hasselt die vorig jaar ten onrechte werd beschouwd als wegpiraat. Als zoiets je overkomt, bieden we crisiscommunicatie aan, maar zullen we ook aan providers als YouTube vragen om het filmpje offline te halen', zegt hij in de krant Het Laatste Nieuws. Tot nu toe hebben ongeveer duizend klanten bij AXA een verzekering tegen imagoschade afgesloten. Voor een alleenstaande kost de ongevallenverzekering bij AXA 240 euro per jaar.Wie die wil uitbreiden met E-protection betaalt jaarlijks 96 euro extra. Een gezin betaalt voor dezelfde verzekering 288 euro. Als zij zich ook willen indekken tegen imagoschade betaalt het gezin 144 euro meer. Test-Aankoop heeft haar bedenkingen bij de verzekering omdat de verzekerde maar één keer per jaar een beroep kan doen op E-protection. Dat schrijft De Tijd. "Bovendien gaat de verzekeraar enkel een middelenverbintenis aan om schadelijke info van het internet te verwijderen. De verzekeraar levert de nodige inspanningen, maar verbindt zich niet tot het behalen van een resultaat", zegt de consumentorganisatie. Ook online-aankopen tot 150 euro zijn niet in de verzekering inbegrepen. Daarnaast betaalt de verzekeraar ook geen vergoeding bij courante onlineaankopen zoals voedingswaren, geneesmiddelen of tweedehandse goederen. Volgens de consumentenorganisatie zijn aankopen met de kredietkaart al verzekerd en worden de consumenten beschermd tegen fraude met kredietkaartgegevens door de wet op de betalingdiensten. (NS)