Het aantal schadegevallen in het verkeer daalt al enkele jaren langzaam maar zeker. De schadefrequentie is in tien jaar gezakt van 8 tot 5,9 procent. Dat betekent dat vorig jaar 5,9 procent van de Belgen een verkeersongeval had. Ook de gemiddelde schadelast is afgenomen van 3513 euro in 2017 naar 3390 euro vorig jaar.
...

Het aantal schadegevallen in het verkeer daalt al enkele jaren langzaam maar zeker. De schadefrequentie is in tien jaar gezakt van 8 tot 5,9 procent. Dat betekent dat vorig jaar 5,9 procent van de Belgen een verkeersongeval had. Ook de gemiddelde schadelast is afgenomen van 3513 euro in 2017 naar 3390 euro vorig jaar."Het verkeer is veiliger geworden", stelt Hans De Cuyper, de voorzitter van Assuralia en de CEO van AG Insurance, vast. Dat danken we volgens hem aan de verbeterde infrastructuur en vooral aan de veiligheidssystemen die in de wagens ingebouwd worden, zoals automatische remsystemen en parkeersensoren.De globale daling van het aantal schadegevallen heeft in absolute termen evenwel niet geleid tot een goedkopere autoverzekering. Volgens De Cuyper omdat die daling bijna volledig gecompenseerd is door de hogere tarieven en lonen in de garagesector en de hogere kostprijs van nieuwe wagens en onderdelen.De voorzitter van Assuralia wijst voorts op de toename van het aantal ongevallen met andere vervoersmiddelen dan de auto, zoals bromfietsen en elektrische fietsen. Ook het aantal heel zware schadegevallen (met een schadelast van meer dan 125.000 euro) nam vorig jaar met meer dan 6 procent toe. Die ongevallen zijn verantwoordelijk voor 30 procent van de totale schadelast.Volgens De Cuyper is een autoverzekering in ons land relatief gezien wél goedkoper geworden: "De premie die klanten betalen voor een BA Auto bedraagt gemiddeld 300 euro, en zit daarmee op hetzelfde niveau als vijftien jaar geleden. Rekening houdende met de inflatie en de uitgebreide dekking is de autoverzekering de voorbije jaren dus goedkoper geworden."Assuralia merkt daarnaast dat de verkoop van levensverzekeringen, na jaren van achteruitgang, opnieuw stijgt. Het premie-incasso steeg met bijna 6 procent tot 15,9 miljard euro. Vooral groepsverzekeringen gingen erop vooruit. "Dat bewijst dat het aanvullend pensioen ook in tijden van lage rente een interessant en betrouwbaar systeem blijft", aldus De Cuyper.De lage rente drukt de beleggingsrendementen van de verzekeraars. Inclusief meerwaarden, daalde het financiële rendement van 4,2 procent in 2012 naar 2,7 procent vorig jaar. Niettemin slaagden de Belgische verzekeringsmaatschappijen er vorig jaar in hun gezamenlijke winst op een hoog niveau (2,4 miljard euro) te consolideren. Dat danken ze aan de sterke technische resultaten (waardoor ze bijvoorbeeld minder schade uitkeren dan er premies binnenkomen).Wat betreft stormen en overstromingen, kondigde 2019 zich aanvankelijk als een rampjaar aan. Na vijf maanden waren er meer schadegevallen dan in 2018, terwijl de schadelast al 241 miljoen euro bedroeg (tegen 247 miljoen euro in 2018 over het hele jaar). "Maar sindsdien is het rustig gebleven", stelt De Cuyper. Zonder grote ongelukken in de laatste maanden van het jaar wordt 2019 wellicht een 'normaal' jaar op het gebied van storm- en waterschade. "Maar ik heb geleerd niet te vroeg victorie te kraaien", besluit De Cuyper.