Het aantal motorrijders dat naast de wettelijk verplichte BA-verzekering ook een bestuurdersverzekering afsluit, blijft verontrustend laag. Van de 38.665 motards die verzekerd zijn bij Ethias, is slechts 51,7 procent verzekerd tegen lichamelijke letsels bij een ongeval in fout of bij een eigen val.

Groot risico

Veel bestuurders denken onterecht dat ze voldoende verzekerd zijn met de verplichte BA-verzekering, maar die dekt enkel materiële en lichamelijke schade die door het voertuig en zijn bestuurder worden aangericht aan derden.

De verzekeraar raadt motards aan om een bestuurdersverzekering af te sluiten, omdat "de statistieken niet liegen." Uit het onderzoek @Risk van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) uit 2014 bleek dat motor- of bromfietsers veruit het grootste risico (57 keer hoger dan autobestuurders) hebben op een ongeval. Hun risico per afgelegde kilometer is meer dan dubbel zo hoog als dat van de fietsers. (NS)

Het aantal motorrijders dat naast de wettelijk verplichte BA-verzekering ook een bestuurdersverzekering afsluit, blijft verontrustend laag. Van de 38.665 motards die verzekerd zijn bij Ethias, is slechts 51,7 procent verzekerd tegen lichamelijke letsels bij een ongeval in fout of bij een eigen val. Veel bestuurders denken onterecht dat ze voldoende verzekerd zijn met de verplichte BA-verzekering, maar die dekt enkel materiële en lichamelijke schade die door het voertuig en zijn bestuurder worden aangericht aan derden. De verzekeraar raadt motards aan om een bestuurdersverzekering af te sluiten, omdat "de statistieken niet liegen." Uit het onderzoek @Risk van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) uit 2014 bleek dat motor- of bromfietsers veruit het grootste risico (57 keer hoger dan autobestuurders) hebben op een ongeval. Hun risico per afgelegde kilometer is meer dan dubbel zo hoog als dat van de fietsers. (NS)