Verzekeren dat het een lust is

Dat verzekeringsmaatschappijen elkaar met veel appetijt opslokken, wisten we al. Veel minder gebruikelijk is een makelaar die zijn concurrenten inlijft. Assuro & Callens heeft in twee jaar twee acquisities gedaan. Joseph Lebon legt uit waarom zijn honger nog niet gestild is.

Het is de jongste tien jaar hard gegaan voor Assuro & Callens. In 1990 kwam het commissie-inkomen maar net boven de 20 miljoen uit. Anno 2000 is dat aangedikt tot 105 miljoen frank. Door de overname van Assudeva is de Roeselaarse verzekeringsmakelaar (22 werknemers) goed voor een premie-incasso van 1,2 miljard frank.

Sinds Assuro in 1979 door Joseph Lebon en Axel Geelhand de Merxem werd opgericht, heeft de makelaar elk jaar winst gemaakt. “Dat kwam omdat we de kostenstructuur zeer strikt hebben gehouden,” zegt Lebon. “Tot voor kort was de winst volledig op het conto van de interne groei te schrijven.” Ondertussen evolueerde het bedrijf ook binnenskamers: eind 1997 nam Lebon alle aandelen van zijn vennoot over. Geelhand de Merxem is wel nog directeur bij Assuro & Callens.

Kwestie van overleven.

Het sleuteljaar was 1998, toen Callens Verzekeringen uit Waregem, een onderdeel van ABB, werd overgenomen. Twee jaar later komt nu ook Assudeva in handen van de West-Vlaamse verzekeraar. Een niet alledaagse situatie in de verzekeringssector. Makelaars geven er de voorkeur aan hun autonomie zoveel mogelijk te bewaren, ook al ligt het premie-incasso veel te laag om te concurreren met grote spelers. Op termijn moeten ze zich toch onder de vleugels van grote buitenlandse verzekeraars zoals een Lloyd’s plaatsen. Niet zo bij Assuro & Callens. Lebon legt uit: “Door te anticiperen en overnames te doen kunnen we de concurrentie aangaan met makelaars die afhankelijk zijn van een grote bank of verzekeringsgroep. Andere acquisities zijn trouwens niet uitgesloten. Ook blijven we ons concentreren op de core business: bedrijfsverzekeringen.”

De activiteiten die Assudeva in de particuliere sector had ontwikkeld, werden dan ook meteen afgestoten. Assudeva paste volgens Lebon perfect in het profiel. Assuro & Callens had na de overname 76% van de groep in handen maar wou dat aandeel uitbreiden tot 100%. “We zijn altijd een bedrijfsmakelaar geweest en de activiteiten in die branche worden verder ontwikkeld,” zegt Lebon. “Het is een zeer specifieke markt met een zware backoffice. We bieden pakketten verzekeringsproducten aan. Dat betekent dus niet alleen de bedrijfsverzekeringen op zich maar bijvoorbeeld ook een aparte levensverzekering voor de bedrijfsleider.” Bedrijfsverzekeringen blijft een groeimarkt. In de ogen van veel bedrijven waren die verzekeringen lange tijd een noodzakelijk kwaad maar sinds een aantal jaar wordt risicobeheer niet langer als quantité négligeable beschouwd.

Weinig verloop.

Bij het aanbieden van verzekeringsproducten probeert Assuro & Callens te anticiperen. Lebon: “Er is weinig verloop in de klantenportefeuille maar wij doen wel aan polyscreening. We gaan na welke polissen van onze klanten aflopen, ook als die bij een andere makelaar zijn afgesloten. Maar het gros van de veranderingen doet zich pas voor als de klant door een ander bedrijf wordt overgenomen.”

Natuurlijk wordt er bij risicobeheer in eerste instantie nog altijd gedacht aan het afdekken van externe factoren. Milieuverontreiniging is daar een voorbeeld van. Lebon: “Die schade is altijd gedekt geweest, maar het verschil is dat er ook ‘graduele’ schade kan optreden, zoals insijpeling. Het gaat hier om problemen die na een paar jaar plots opduiken en waarvoor men zich ook moet indekken.”

De doorbraak van internet in de verzekeringssector boezemt Lebon geen schrik in: “Wij dreigen niet opzijgeduwd te worden door e-insurance. In bedrijfsverzekeringen blijf je mensen nodig hebben. Dat het hier om vrij complexe polissen gaat, heeft er natuurlijk mee te maken. Ons werk is altijd maatwerk.”

a.m.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content