Vergeet uw token niet

Wil u de belastingaangifte online invullen en die ondertekenen met een token, kijk dan tijdig na of u dit nog heeft. Is dat niet meer het geval, dan moet u een nieuw aanvragen. De leveringstermijn bedraagt al vlug enkele dagen.

Wie zijn belastingaangifte op papier doet, moet zijn formulier voor eind juni insturen. Wie een elektronische aangifte via Tax-on-Web verkiest, heeft tijd tot 16 juli. De elektronische aangifte kan worden ondertekend met de identiteitskaart die uitgerust is met een chip. Wie dat liever niet doet, kan gebruik maken van een token. Hij moet dan een gebruikersnaam, een paswoord en een extra code opgeven. Die code is opgenomen op een papieren kaartje met de afmetingen van een bankkaart, waarop 24 persoonlijke cijfercombinaties gedrukt staan. De computer bepaalt welke code precies moet worden ingegeven om zich te identificeren. Tot einde vorig jaar kon men een token aanvragen op basis van drie persoonlijke gegevens: het rijksregisternummer, het nummer van de elektronische identiteitskaart en het nummer van de SIS-kaart. Door het verdwijnen van die laatste kaart, is de procedure inmiddels gewijzigd. Voortaan moet het token online worden aangevraagd met de elektronische identiteitskaart of via een persoonlijke afspraak bij de ServiceDesk van de federale overheidsdienst Fedict (0800/16 586). Op die manier wil de overheid vermijden dat er gevallen van identiteitsdiefstal gebeuren. Verschillende gemeenten bieden de eigen inwoners niettemin de mogelijkheid om zich ook lokaal te laten registeren. Het token wordt in beide gevallen na de registratie thuisgestuurd. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content