Door de economische crisis zit de keuze voor een tweedehandswagen in stijgende lijn. In 2008 kochten 338.220 inwoners van het Vlaams gewest een dergelijke auto, in 2009 waren het er 347.347, in 2010 352.275 en in 2011 al 394.981. Wie een tweedehandse auto koopt, moet hierop eveneens de belasting op de inverkeerstelling betalen, wat al eens over het hoofd wordt gezien bij een aankoopbeslissing. De belasting geldt namelijk voor auto's die door de nieuwe eigenaar voor het eerst worden ingeschreven. Sinds 2012 is de belasting hervormd in Vlaanderen. Waar de taks vroeger werd berekend op het vermogen van de auto - in Brussel en Wallonië is dat nog steeds het geval - is overgeschakeld naar een berekening op basis van de milieu-uitstoot. Er wordt rekening gehouden met de CO2-uitstoot, het brandstoftype en de euronorm (fijn stof). Vanaf 2014 wordt de berekening in Vlaanderen uitsluitend op de milieu-impact berekend. Tot dan geldt een overgangsregeling. Nu wordt de heffing voor 2/3de berekend op de milieukenmerken en voor 1/3de op het vermogen. Voor een aantal kopers levert de nieuwe berekening een negatieve ervaring op. Zeker indien ze zich een oudere kleine auto aanschaffen, die nog minder milieuvriendelijk is. (Belga)

Door de economische crisis zit de keuze voor een tweedehandswagen in stijgende lijn. In 2008 kochten 338.220 inwoners van het Vlaams gewest een dergelijke auto, in 2009 waren het er 347.347, in 2010 352.275 en in 2011 al 394.981. Wie een tweedehandse auto koopt, moet hierop eveneens de belasting op de inverkeerstelling betalen, wat al eens over het hoofd wordt gezien bij een aankoopbeslissing. De belasting geldt namelijk voor auto's die door de nieuwe eigenaar voor het eerst worden ingeschreven. Sinds 2012 is de belasting hervormd in Vlaanderen. Waar de taks vroeger werd berekend op het vermogen van de auto - in Brussel en Wallonië is dat nog steeds het geval - is overgeschakeld naar een berekening op basis van de milieu-uitstoot. Er wordt rekening gehouden met de CO2-uitstoot, het brandstoftype en de euronorm (fijn stof). Vanaf 2014 wordt de berekening in Vlaanderen uitsluitend op de milieu-impact berekend. Tot dan geldt een overgangsregeling. Nu wordt de heffing voor 2/3de berekend op de milieukenmerken en voor 1/3de op het vermogen. Voor een aantal kopers levert de nieuwe berekening een negatieve ervaring op. Zeker indien ze zich een oudere kleine auto aanschaffen, die nog minder milieuvriendelijk is. (Belga)