Het gratis openbaar vervoer in Hasselt werd ingevoerd in 1997, op aangeven van toenmalig burgemeester Steve Stevaert. Het systeem werd een succes: volgens cijfers die de krant Het Belang van Limburg citeert, werden sinds 1997 zo'n 71 miljoen passagiers vervoerd. Het afgelopen jaar zouden 5 miljoen passagiers de gratis bus genomen hebben. Maar bezuinigingen nopen het stadsbestuur nu om de bussen in de stad weer betalend te maken. Wie op de bus een ticket koopt, is tussen de 1 en de 3 euro kwijt. Maar reizigers kunnen ook opteren voor de 'Hasseltpas', een tienbeurtenkaart van 6 euro die te koop is in Lijnwinkels, krantenwinkels en supermarkten, en bij de Hasseltse toeristische dienst. Hasseltse jongeren tussen 6 en 19 jaar krijgen een BuzzyPass-abonnement, waarmee ze in het hele land de bus kunnen nemen. Voor 65-plussers blijft de Omnipas bestaan. (Belga)

Het gratis openbaar vervoer in Hasselt werd ingevoerd in 1997, op aangeven van toenmalig burgemeester Steve Stevaert. Het systeem werd een succes: volgens cijfers die de krant Het Belang van Limburg citeert, werden sinds 1997 zo'n 71 miljoen passagiers vervoerd. Het afgelopen jaar zouden 5 miljoen passagiers de gratis bus genomen hebben. Maar bezuinigingen nopen het stadsbestuur nu om de bussen in de stad weer betalend te maken. Wie op de bus een ticket koopt, is tussen de 1 en de 3 euro kwijt. Maar reizigers kunnen ook opteren voor de 'Hasseltpas', een tienbeurtenkaart van 6 euro die te koop is in Lijnwinkels, krantenwinkels en supermarkten, en bij de Hasseltse toeristische dienst. Hasseltse jongeren tussen 6 en 19 jaar krijgen een BuzzyPass-abonnement, waarmee ze in het hele land de bus kunnen nemen. Voor 65-plussers blijft de Omnipas bestaan. (Belga)