Voor de Franse moedergroep is België een belangrijk land, zegt Olivier Bouquet (49), de CEO van Edenred Benelux. "In Europa zijn we het derde land en wereldwijd staan we op de vijfde plaats." Die koppositie heeft Edenred België te danken aan onze hoge loonkosten, die al sinds de jaren zestig getemperd worden met fiscaalvriendelijke kunstgrepen, zoals de maaltijdcheque, later de ecocheque en nu ook het mobiliteitsbudget. Edenred telt in België 1,6 miljoen gebruikers, 60.000 werkgevers die van zijn diensten gebruikmaken en 45.000 handelaars. In België biedt Edenred werk aan 160 mensen.

"We groeien in een zeer mature markt. Dankzij die groei kunnen we investeren", stelt Olivier Bouquet, die sinds twee jaar aan het hoofd staat van Edenred Benelux. Op Belgisch niveau rapporteert Edenred geen cijfers, maar volgens Olivier Bouquet komt meer dan 90 procent van zijn business van de maaltijdcheques. Edenred heeft dat extralegale voordeel ruim vijftig jaar geleden uitgevonden. Intussen is die markt in België goed voor 2,5 miljard euro. Edenred heeft er zowat twee derde van in handen. De andere spelers op de Belgische markt zijn Sodexo en Monizze.

Digitaliseren

De werkgevers betalen aan Edenred een vergoeding voor het betaalsysteem. Ook de handelaars waar de cheques worden ingewisseld, betalen een commissie. In 2016 is de papieren maaltijdcheque afgeschaft. "We hebben fors ingezet op digitalisering", stelt Bouquet. "Maaltijdcheques, ecocheques en geschenkvouchers zitten nu op één kaart, waarmee gebruikers contactloos kunnen betalen. Daarmee waren wij pioniers op de Belgische betaalmarkt, vroeger dan sommige banken."

De papieren ecocheque bestaat nog altijd. "De ecocheque vertegenwoordigt een businessvolume van 250 miljoen euro. 55 procent daarvan is digitaal, en dat zonder wettelijk kader. Hoe meer we digitaliseren, hoe beter we onze administratieve kosten kunnen optimaliseren", legt Olivier Bouquet uit.

Ook aan de volgende stap, betalen met de smartphone, wordt gewerkt. Zo is het nu ook mogelijk bij de maaltijdbezorger Uber Eats een bestelling af te rekenen met de maaltijdvouchers van Edenred. "Onze gebruikers kunnen in de Uber Eats-app hun Edenred-account koppelen aan hun Uber Eats-account. De betaling wordt in de app geregeld, je hoeft je kaart niet meer te gebruiken", zegt Bouquet. Hij verwacht niet dat de fysieke kaart snel zal verdwijnen, maar de backoffice is volgens Olivier Bouquet wel klaar om de stap naar mobiele betalingen te doen. "België is geen voorloper op dat gebied. Verschillende landen in de groep werken al met mobiele betalingen. We bekijken het voor de Belgische markt. De technische oplossingen zijn er, maar de markt moet er rijp voor zijn. Ik geef de kaart nog enkele jaren", voorspelt Bouquet.

OLIVIER BOUQUET "De maaltijdcheque is vrij eenvoudig in vergelijking met het mobiliteitsbudget." © Karel Duerinckx

Jongeren

"Innovatie, diversificatie en digitalisering zijn onze grootste uitdagingen", duidt de topman van Edenred België. Om voort te groeien, trekt hij nu ook de kaart van de mobiliteit. In de aanloop naar de parlementaire goedkeuring van het mobiliteitsbudget eind februari lanceerde Edenred de Mobility-kaart, waarmee de gebruiker kan betalen voor mobiliteit, zoals het openbaar vervoer, taxi's, deelfietsen, enzovoort. "Edenred haalt al een kwart van de groepsomzet uit transport- en mobiliteitsdiensten. In België waren we nog niet actief op die markt. De introductie van het mobiliteitsbudget is het ideale instapmoment", zegt Olivier Bouquet.

Over de ambities voor de mobiliteitsoplossing laat Bouquet nog niet in zijn kaarten kijken. "We zullen niet al onze klanten kunnen overtuigen met onze Mobility-kaart te werken. We zullen hen eerst informeren over de mogelijkheden van ons platform, hoe ze het mobiliteitsbudget kunnen invoeren, welke akkoorden ze daarvoor moeten afsluiten, enzovoort. De maaltijdcheque is vrij eenvoudig in vergelijking met het mobiliteitsbudget, dat toch vrij technisch is."

Bouquet rekent op een stevige groei in het nieuwe segment. Hij ziet vooral potentieel bij de nieuwe werknemers van de jongere generaties, die minder geïnteresseerd blijken te zijn in een --salariswagen. "Die jonge generatie heeft meer interesse in een multimodaal mobiliteitsbudget. Als je dat als werkgever niet kan aanbieden, heb je geen toegang tot die jongeren", ervaart Olivier Bouquet. Eind deze maand lanceert Edenred een app waarmee de gebruikers de evolutie van hun mobiliteitsbudget online kunnen volgen. "Op middellange termijn zal je met de app ook kunnen betalen en heb je de fysieke kaart niet meer nodig", aldus Olivier Bouquet.

Overnames

Innovatie en diversificatie zijn belangrijke groeimotoren voor Edenred België, maar groei haalt de groep ook uit overnames. "We hebben het vertrouwen van de hoofdzetel en dat geeft ons de mogelijkheden acquisities te doen en nieuwe oplossingen te lanceren." Begin dit jaar kondigde Edenred de overname aan van twee Belgische ondernemingen. Merits & Benefits uit Herentals is een online kortingenplatform voor werknemers. Ekivita uit Aalst is actief in diensten, zoals was- en strijkdiensten, oppas voor zieke kinderen, enzovoort. Andere acquisities staan voorlopig niet op de radar. "Maar we houden de vinger aan de pols, zowel voor overnames als voor partnerships", besluit Bouquet.

Recordjaar voor Edenred

2018 was een recordjaar voor de Franse beursgenoteerde groep Edenred. De vergelijkbare omzet steeg met 11,9 procent naar 1,378 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 254 miljoen, een stijging met 5,2 procent in vergelijking met 2017. Edenred werd in 2010 naar de Franse beurs gebracht als een afsplitsing van de groep Accor, voor 13 euro per aandeel. Het noteert vandaag boven 40 euro. De groep is met 8500 medewerkers actief in 45 landen. Europa, met thuisland Frankrijk op kop, is de belangrijkste markt voor Edenred, goed voor meer dan de helft van de omzet. De tweede markt is Latijns-Amerika, met Brazilië als belangrijkste land. Edenred genereert een businessvolume van 28,1 miljard euro, 80 procent van de transacties verloopt via digitale oplossingen. Tegen 2020 ambieert de groep een elektronisch aandeel van 85 procent. Edenred is actief in drie domeinen. Het belangrijkste segment zijn de voordelen voor werknemers. Die leveren 65 procent van de wereldwijde business. Het tweede segment, goed voor een kwart van de groepsomzet, zijn de fleet- en mobiliteitsoplossingen. 10 procent van de inkomsten komt uit de derde tak van de groep, de aanvullende oplossingen, zoals betalingen tussen ondernemingen.