Voor de Franse moedergroep is België een belangrijk land, zegt Olivier Bouquet (49), de CEO van Edenred Benelux. "In Europa zijn we het derde land en wereldwijd staan we op de vijfde plaats." Die koppositie heeft Edenred België te danken aan onze hoge loonkosten, die al sinds de jaren zestig getemperd worden met fiscaalvriendelijke kunstgrepen, zoals de maaltijdcheque, later de ecocheque en nu ook het mobiliteitsbudget. Edenred telt in België 1,6 miljoen gebruikers, 60.000 werkgevers die van zijn diensten gebruikmaken en 45.000 handelaars. In België biedt Edenred werk aan 160 mensen.
...

Voor de Franse moedergroep is België een belangrijk land, zegt Olivier Bouquet (49), de CEO van Edenred Benelux. "In Europa zijn we het derde land en wereldwijd staan we op de vijfde plaats." Die koppositie heeft Edenred België te danken aan onze hoge loonkosten, die al sinds de jaren zestig getemperd worden met fiscaalvriendelijke kunstgrepen, zoals de maaltijdcheque, later de ecocheque en nu ook het mobiliteitsbudget. Edenred telt in België 1,6 miljoen gebruikers, 60.000 werkgevers die van zijn diensten gebruikmaken en 45.000 handelaars. In België biedt Edenred werk aan 160 mensen. "We groeien in een zeer mature markt. Dankzij die groei kunnen we investeren", stelt Olivier Bouquet, die sinds twee jaar aan het hoofd staat van Edenred Benelux. Op Belgisch niveau rapporteert Edenred geen cijfers, maar volgens Olivier Bouquet komt meer dan 90 procent van zijn business van de maaltijdcheques. Edenred heeft dat extralegale voordeel ruim vijftig jaar geleden uitgevonden. Intussen is die markt in België goed voor 2,5 miljard euro. Edenred heeft er zowat twee derde van in handen. De andere spelers op de Belgische markt zijn Sodexo en Monizze. De werkgevers betalen aan Edenred een vergoeding voor het betaalsysteem. Ook de handelaars waar de cheques worden ingewisseld, betalen een commissie. In 2016 is de papieren maaltijdcheque afgeschaft. "We hebben fors ingezet op digitalisering", stelt Bouquet. "Maaltijdcheques, ecocheques en geschenkvouchers zitten nu op één kaart, waarmee gebruikers contactloos kunnen betalen. Daarmee waren wij pioniers op de Belgische betaalmarkt, vroeger dan sommige banken." De papieren ecocheque bestaat nog altijd. "De ecocheque vertegenwoordigt een businessvolume van 250 miljoen euro. 55 procent daarvan is digitaal, en dat zonder wettelijk kader. Hoe meer we digitaliseren, hoe beter we onze administratieve kosten kunnen optimaliseren", legt Olivier Bouquet uit. Ook aan de volgende stap, betalen met de smartphone, wordt gewerkt. Zo is het nu ook mogelijk bij de maaltijdbezorger Uber Eats een bestelling af te rekenen met de maaltijdvouchers van Edenred. "Onze gebruikers kunnen in de Uber Eats-app hun Edenred-account koppelen aan hun Uber Eats-account. De betaling wordt in de app geregeld, je hoeft je kaart niet meer te gebruiken", zegt Bouquet. Hij verwacht niet dat de fysieke kaart snel zal verdwijnen, maar de backoffice is volgens Olivier Bouquet wel klaar om de stap naar mobiele betalingen te doen. "België is geen voorloper op dat gebied. Verschillende landen in de groep werken al met mobiele betalingen. We bekijken het voor de Belgische markt. De technische oplossingen zijn er, maar de markt moet er rijp voor zijn. Ik geef de kaart nog enkele jaren", voorspelt Bouquet. "Innovatie, diversificatie en digitalisering zijn onze grootste uitdagingen", duidt de topman van Edenred België. Om voort te groeien, trekt hij nu ook de kaart van de mobiliteit. In de aanloop naar de parlementaire goedkeuring van het mobiliteitsbudget eind februari lanceerde Edenred de Mobility-kaart, waarmee de gebruiker kan betalen voor mobiliteit, zoals het openbaar vervoer, taxi's, deelfietsen, enzovoort. "Edenred haalt al een kwart van de groepsomzet uit transport- en mobiliteitsdiensten. In België waren we nog niet actief op die markt. De introductie van het mobiliteitsbudget is het ideale instapmoment", zegt Olivier Bouquet. Over de ambities voor de mobiliteitsoplossing laat Bouquet nog niet in zijn kaarten kijken. "We zullen niet al onze klanten kunnen overtuigen met onze Mobility-kaart te werken. We zullen hen eerst informeren over de mogelijkheden van ons platform, hoe ze het mobiliteitsbudget kunnen invoeren, welke akkoorden ze daarvoor moeten afsluiten, enzovoort. De maaltijdcheque is vrij eenvoudig in vergelijking met het mobiliteitsbudget, dat toch vrij technisch is." Bouquet rekent op een stevige groei in het nieuwe segment. Hij ziet vooral potentieel bij de nieuwe werknemers van de jongere generaties, die minder geïnteresseerd blijken te zijn in een --salariswagen. "Die jonge generatie heeft meer interesse in een multimodaal mobiliteitsbudget. Als je dat als werkgever niet kan aanbieden, heb je geen toegang tot die jongeren", ervaart Olivier Bouquet. Eind deze maand lanceert Edenred een app waarmee de gebruikers de evolutie van hun mobiliteitsbudget online kunnen volgen. "Op middellange termijn zal je met de app ook kunnen betalen en heb je de fysieke kaart niet meer nodig", aldus Olivier Bouquet. Innovatie en diversificatie zijn belangrijke groeimotoren voor Edenred België, maar groei haalt de groep ook uit overnames. "We hebben het vertrouwen van de hoofdzetel en dat geeft ons de mogelijkheden acquisities te doen en nieuwe oplossingen te lanceren." Begin dit jaar kondigde Edenred de overname aan van twee Belgische ondernemingen. Merits & Benefits uit Herentals is een online kortingenplatform voor werknemers. Ekivita uit Aalst is actief in diensten, zoals was- en strijkdiensten, oppas voor zieke kinderen, enzovoort. Andere acquisities staan voorlopig niet op de radar. "Maar we houden de vinger aan de pols, zowel voor overnames als voor partnerships", besluit Bouquet.