Twee op de drie Belgen deden aankoop via internet in 2014

© iStock

Zeven miljoen Belgen hebben vorig jaar een aankoop via internet gedaan. Dat blijkt uit een onderzoek van over e-commerce van Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten.

64 procent of twee op de drie Belgen hebben vorig jaar een aankoop via internet gedaan. Sinds 2011 kwamen er twee miljoen Belgische klanten bij, en in 2014 alleen al gaat het om 440.000 nieuwe klanten.

Anderzijds koopt één op drie Belgen dus nog niet online. “Omdat de internetpenetratiegraad in België met 84,7 procent de laagste is van alle buurlanden”, verklaart Dominique Michel, ceo van Comeos. “En daarnaast is er grote nood aan een betrouwbaar betaalplatform enerzijds en een aanspreekpunt voor cybersecurity anderzijds. Voor dat laatste staan we nog nergens.”

Tijdswinst

Volgens Michel kopen consumenten een product via het internet omwille van de tijdswinst, eerder dan de prijs. Vervangt de online aankoop de offline aankoop? “Voor een deel wel, maar je kunt niet zeggen dat het online kopen het kopen in de winkels kannibaliseert”, leidt Dominique Michel af uit de Comeos-enquête bij 1.500 respondenten, de vijfde studie die aan e-commerce gewijd is.

Nederlandstaligen (68 procent) kopen meer online dan Franstaligen (59 procent). Even veel adolescenten als jonge veertigers (70 procent) en meer mannen (68 procent) dan vrouwen (61 procent) zijn e-consumers.

Geven minder uit

“Twee op de drie kopen minstens één keer om de twee maanden via internet, maar ze geven minder uit dan het jaar ervoor (-8 euro/maand), met een gemiddelde uitgave van 153 euro per maand”, aldus Michel. Het afgelopen kwartaal hebben de Belgische consumenten in de eerste drie maanden van 2015 voor 2,1 miljard euro aankopen online gedaan.

De producten die het meest online gekocht worden zijn kleren en schoenen, gevolgd door boeken, tickets (voor concerten, vliegtuig- of spoortickets) en computers. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content