Bij de publicatie van het boek 'Dwarsligger' van ex-NMBS-CEO Mark Descheemaecker liet oud-NMBS-topman Karel Vinck in de krant De Morgen optekenen dat treintickets 30% in prijs zouden moeten stijgen om een goede dienstverlening op het spoor te blijven garanderen. België zou vandaag de goedkoopste treintarieven van Europpa hebben, maar een forse stijging van de prijzen zou onvermijdelijk zijn om de sservice op peil te houden. TreinTramBus volgt die redenering niet. "We ontkennen niet dat de Belgische treintarieven gemiddeld genomen lager zijn dan die van onze buurlanden, maar zeggen dat ze de goedkoopste van Europa zijn, is te kort door de bocht.", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "Neem nu Zwitserland: de standaardtarieven horen inderdaad bij de hoogste van Europa, maar een groot deel van de bevolking heeft een kortingkaart, waardoor ze maar half zoveel betalen. Bovendien staat tegenover die hogere prijs ook een betere dienstverlening: meer treinen en een betere stiptheid." De prijs is wel degelijk een belangrijke factor. "Het gebruik van de trein in België is in de eerste jaren van deze eeuw sterk gegroeid, sterker dan dat van onze buurlanden. De betaalbaarheid van de trein heeft daar ongetwijfeld een rol in gespeeld. Een prijsverhoging met 30% zal de treinreizigers weer in de auto jagen, en dat terwijl de wegen al overvol zitten." TTB roept de 'NMBS-nieuwe stijl' op om in de eerste plaats werk te maken van een betere dienstverlening. (Belga)