Wanneer u hinder ondervindt bij een treinrit, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding. De NMBS voorziet in een financiële compensatie ter waarde van 100 procent van het treinticket (enkele reis) bij een occasionele vertraging van minstens 60 minuten. Ook bij meerdere vertragingen in een periode van zes maanden geldt een specifieke regeling:

  • Bij minimaal 20 vertragingen van minstens 15 minuten wordt elke vertraging vergoed tegen 25 procent van de waarde van een enkele reis.
  • Bij minimaal 10 vertragingen van minstens 30 minuten wordt elke vertraging vergoed tegen 50 procent van de waarde van een enkele reis.

De tegemoetkoming gebeurt standaard in de vorm van een of meer waardebonnen die een jaar geldig zijn. Hoewel die bonnen op naam zijn, kunt u ze toch doorgeven. Treinkaarthouders ontvangen de compensatie via hun persoonlijke elektronische portefeuille. Op verzoek kunt u de vergoeding ook via overschrijving ontvangen (voor vertragingen van minstens 60 minuten).

De tegemoetkoming gebeurt standaard in de vorm van een of meer waardebonnen die een jaar geldig zijn

De compensaties gelden in principe ook bij vertragingen die het gevolg zijn van een spoorstaking, zelfs al vindt die plaats in het buitenland. Maar bij een staking die minstens acht dagen vooraf publiek werd bekendgemaakt - zoals nu het geval is in Frankrijk - kunt u echter geen aanspraak maken op een financiële tegemoetkoming, tenzij u vóór die aanzegging al uw vervoersbewijs gekocht had.

Belangrijk is dat u de aanvraag voor een vergoeding indient binnen de maand na uw vertraagde treinreis, of na de periode van zes maanden die start vanaf uw eerste vertraging. Dat kan makkelijk via de website van de NMBS, maar het kan ook per brief of aan het loket in het station.

Internationale ritten

De Europese Unie wil al haar inwoners als treinpassagier dezelfde bescherming en rechten bieden. Voor internationale treinreizen die plaatsvinden in de Europese Unie, Noorwegen of Zwitserland gelden dan ook dezelfde regels. Sommige EU-landen beperken evenwel het recht op een vergoeding tot louter grensoverschrijdende verbindingen, maar dat is niet het geval in België.

Bij een annulering of een vertraging bij aankomst op de bestemming van meer dan een uur, heeft u in principe de keuze tussen twee opties. Ofwel kiest u voor een volledige terugbetaling van uw vervoerbewijs voor het niet-afgelegde (vervolg)traject, of van het al afgelegde traject indien dat zinloos is geworden in uw reisplan. Bij die optie heeft u ook recht op een retourdienst naar uw eerste vertrekpunt.

Bij een annulering of een vertraging bij aankomst op de bestemming van meer dan een uur, heeft u in principe de keuze tussen twee opties

U kunt er ook voor opteren in dat geval uw treinreis alsnog voort te zetten naar de eindbestemming langs de gebruikelijke of via een omgeleide route. Dat moet dan wel gebeuren onder vergelijkbare vervoersomstandigheden. Het tijdstip beslist u zelf: dat mag binnen de best mogelijke termijn, maar u mag er evengoed voor kiezen uw trip op een latere datum voort te zetten.

Kiest u voor de voortzetting van uw reis, dan heeft u eveneens recht op een vergoeding. Bij een vertraging van 60 tot en met 119 minuten bedraagt die 25 procent van het volledige treinticket. Is de trein minstens 120 minuten te laat, dan krijgt u 50 procent terugbetaald. Terugbetalingen van minder dan 4 euro mag de spoorwegmaatschappij in principe weigeren.

U kiest zelf in welke vorm u de vergoeding wenst te ontvangen: cash of als tegoedbon. Weet wel dat Thalys en Eurostar een gullere (dan de door Europa opgelegde) compensatieregeling toepassen voor bonnen. Thalys voorziet bij een vertraging vanaf 30, 60 of 120 minuten in een voucher ter waarde van respectievelijk 20, 50 of 100 procent van de prijs van het treinticket. Eurostar geeft u vanaf 180 minuten vertraging een bon ter waarde van 75 procent van het ticket.