Wanneer u hinder ondervindt bij een treinrit, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding. De NMBS voorziet in een financiële compensatie ter waarde van 100 procent van het treinticket (enkele reis) bij een occasionele vertraging van minstens 60 minuten. Ook bij meerdere vertragingen in een periode van zes maanden geldt een specifieke regeling:
...
Trein te laat: welke compensatie krijgt u?
De spoorstakingen in Frankrijk laten zich mogelijk ook in ons land voelen. Heeft u recht op een financiële compensatie bij een vertraging van uw treinreis?

Wanneer u hinder ondervindt bij een treinrit, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding. De NMBS voorziet in een financiële compensatie ter waarde van 100 procent van het treinticket (enkele reis) bij een occasionele vertraging van minstens 60 minuten. Ook bij meerdere vertragingen in een periode van zes maanden geldt een specifieke regeling: De tegemoetkoming gebeurt standaard in de vorm van een of meer waardebonnen die een jaar geldig zijn. Hoewel die bonnen op naam zijn, kunt u ze toch doorgeven. Treinkaarthouders ontvangen de compensatie via hun persoonlijke elektronische portefeuille. Op verzoek kunt u de vergoeding ook via overschrijving ontvangen (voor vertragingen van minstens 60 minuten). De compensaties gelden in principe ook bij vertragingen die het gevolg zijn van een spoorstaking, zelfs al vindt die plaats in het buitenland. Maar bij een staking die minstens acht dagen vooraf publiek werd bekendgemaakt - zoals nu het geval is in Frankrijk - kunt u echter geen aanspraak maken op een financiële tegemoetkoming, tenzij u vóór die aanzegging al uw vervoersbewijs gekocht had. Belangrijk is dat u de aanvraag voor een vergoeding indient binnen de maand na uw vertraagde treinreis, of na de periode van zes maanden die start vanaf uw eerste vertraging. Dat kan makkelijk via de website van de NMBS, maar het kan ook per brief of aan het loket in het station. De Europese Unie wil al haar inwoners als treinpassagier dezelfde bescherming en rechten bieden. Voor internationale treinreizen die plaatsvinden in de Europese Unie, Noorwegen of Zwitserland gelden dan ook dezelfde regels. Sommige EU-landen beperken evenwel het recht op een vergoeding tot louter grensoverschrijdende verbindingen, maar dat is niet het geval in België. Bij een annulering of een vertraging bij aankomst op de bestemming van meer dan een uur, heeft u in principe de keuze tussen twee opties. Ofwel kiest u voor een volledige terugbetaling van uw vervoerbewijs voor het niet-afgelegde (vervolg)traject, of van het al afgelegde traject indien dat zinloos is geworden in uw reisplan. Bij die optie heeft u ook recht op een retourdienst naar uw eerste vertrekpunt.U kunt er ook voor opteren in dat geval uw treinreis alsnog voort te zetten naar de eindbestemming langs de gebruikelijke of via een omgeleide route. Dat moet dan wel gebeuren onder vergelijkbare vervoersomstandigheden. Het tijdstip beslist u zelf: dat mag binnen de best mogelijke termijn, maar u mag er evengoed voor kiezen uw trip op een latere datum voort te zetten. Kiest u voor de voortzetting van uw reis, dan heeft u eveneens recht op een vergoeding. Bij een vertraging van 60 tot en met 119 minuten bedraagt die 25 procent van het volledige treinticket. Is de trein minstens 120 minuten te laat, dan krijgt u 50 procent terugbetaald. Terugbetalingen van minder dan 4 euro mag de spoorwegmaatschappij in principe weigeren. U kiest zelf in welke vorm u de vergoeding wenst te ontvangen: cash of als tegoedbon. Weet wel dat Thalys en Eurostar een gullere (dan de door Europa opgelegde) compensatieregeling toepassen voor bonnen. Thalys voorziet bij een vertraging vanaf 30, 60 of 120 minuten in een voucher ter waarde van respectievelijk 20, 50 of 100 procent van de prijs van het treinticket. Eurostar geeft u vanaf 180 minuten vertraging een bon ter waarde van 75 procent van het ticket.
Verder lezen?
Als Trends-abonnee hebt u:
- digitale toegang via de website op pc en via de app op smartphone en tablet tot de magazines Trends (N/F), Knack, Sportmagazine (N/F) en Le Vif/L'Express
- 24/7 volledige toegang tot de websites van de 6 magazines met de +zone (exclusief voor abonnees) en de archieven (tot 20 jaar terug)
- digitale toegang tot op 3 toestellen tegelijk zodat uw gezinsleden kunnen meegenieten (thuis of op kot)
Verder lezen?
Als Trends-abonnee hebt u:
- digitale toegang via de website op pc en via de app op smartphone en tablet tot de magazines Trends (N/F), Knack, Sportmagazine (N/F) en Le Vif/L'Express
- 24/7 volledige toegang tot de websites van de 6 magazines met de +zone (exclusief voor abonnees) en de archieven (tot 20 jaar terug)
- digitale toegang tot op 3 toestellen tegelijk zodat uw gezinsleden kunnen meegenieten (thuis of op kot)