De consumentenorganisatie wil zo de aandacht vestigen op enkele uiteenlopende domeinen die de Belgische consument erg bezighouden. Zo wil Test-Aankoop in de volgende legislatuur een herziening van het hypothecair krediet. De regelgeving ter zake moet worden verstrengd, om de consument beter te beschermen. Hypotheekleningen hebben volgens de consumentenorganisatie een zwaardere impact op het budget dan consumentenkredieten, maar die laatste zijn op dit moment strenger gereglementeerd dan klassieke hypotheken. Strengere regels moeten de hypotheeknemer in de toekomst beter beschermen. Voorts wil de consumentenorganisatie komaf maken met de tariefdiscriminatie waar oudere en jongere chauffeurs mee te maken krijgen bij het aangaan van een autoverzekering. Zowel de verplichte autoverzekering als de omnium-formules moeten voor Test-Aankoop transparanter, zodat de klant beter kan vergelijken. Tot slot richt Test-Aankoop zijn pijlen op de wetgeving rond consumentenbescherming. Dat hoeft niet te verbazen, aangezien garantieproblemen de hoofdmoot uitmaken van de klachten die de organisatie voor haar leden behandelt. Test-Aankoop eist dat de periode van 6 maanden waarbij het gebrek in het product vermoed wordt te hebben bestaan op het ogenblik van de levering uitgebreid zou worden naar twee jaar. De consument zou eveneens de mogelijkheid moeten hebben om zijn rechten rond garantie rechtstreeks bij de fabrikant af te dwingen. (Belga)