Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CdH) wil alle onverzekerde chauffeurs immers zo snel mogelijk van de Belgische wegen. Daartoe denkt hij aan een reeks maatregelen zoals het laten scannen van nummerplaten in het verkeer om er de onverzekerde auto's uit te halen, het plaatsen van een wielklem op de niet verzekerde voertuigen en het optrekken van de minimumboete. Volgens schattingen rijden in België 100.000 onverzekerde auto's rond. De komende maanden moeten dus heel wat mensen op zoek naar een verzekering. Wie er geen kan krijgen (bijvoorbeeld omdat hij in het verleden al te veel ongevallen heeft veroorzaakt) kan in laatste instantie aankloppen bij het tariferingsbureau.Het tariferingsbureau is verplicht iedereen te helpen. Het tarief waartegen dit gebeurt, is wettelijk vastgelegd. Het begint bij het laagste tarief bij de verzekeraar waar de consument is langs geweest. Bijvoorbeeld voor een bestuurder van middelbare leeftijd, die op het platteland woont en een bonus-malus-graad van 0 heeft. Vervolgens wordt dit tarief met 5 vermenigvuldigd. Ook de maximale vrijstelling in de polissen van het tariferingsbureau is wettelijk vastgelegd. Het bedraagt drie keer het laagste tarief van de verzekeraar. Het tariferingsbureau is gevestigd bij het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds, Liefdadigheidstraat 33, bus 1, 1210 Brussel. Eind 2011 waren 10.900 voertuigen verzekerd bij het fonds. (DLA)