Voor benzine 95 (E10) stijgt de maximumprijs met 3,8 eurocent per liter tot 1,514 euro per liter. Voor benzine 98 (E5) loopt de stijging op tot 6 eurocent per liter, tot een maximumprijs van 1,602 euro per liter. Voor diesel (B7) gaat het om een stijging met 2,9 eurocent per liter tot 1,59 euro per liter.

Een tank van 65 liter vullen, wordt bijna 2,5 euro duurder voor benzinewagens en bijna 2 euro voor dieselwagens. De dieselprijs bereikt daarmee het hoogste peil sinds november 2018, die van bezine het hoogste peil in drie maanden.

Dat tanken vanaf 1 januari duurder zou worden werd eerder al gemeld. Het aandeel van biobrandstoffen in diesel en benzine stijgt dan immers licht, waardoor de prijs aan de pomp ook toeneemt.

Een Europese richtlijn verplichtte de lidstaten om het aandeel biobrandstof in diesel en benzine te verhogen tot 8,5 procent. België gaat nog een stap verder: in ons land zullen diesel en benzine voor 9,6 procent aan biobrandstoffen moeten bevatten. Overigens speelt ook een tweede Europese richtlijn mee, die de lidstaten verplicht om de CO2-uitstoot door brandstoffen met 6 procent te doen dalen in 2020.

Voor benzine 95 (E10) stijgt de maximumprijs met 3,8 eurocent per liter tot 1,514 euro per liter. Voor benzine 98 (E5) loopt de stijging op tot 6 eurocent per liter, tot een maximumprijs van 1,602 euro per liter. Voor diesel (B7) gaat het om een stijging met 2,9 eurocent per liter tot 1,59 euro per liter. Een tank van 65 liter vullen, wordt bijna 2,5 euro duurder voor benzinewagens en bijna 2 euro voor dieselwagens. De dieselprijs bereikt daarmee het hoogste peil sinds november 2018, die van bezine het hoogste peil in drie maanden.Dat tanken vanaf 1 januari duurder zou worden werd eerder al gemeld. Het aandeel van biobrandstoffen in diesel en benzine stijgt dan immers licht, waardoor de prijs aan de pomp ook toeneemt. Een Europese richtlijn verplichtte de lidstaten om het aandeel biobrandstof in diesel en benzine te verhogen tot 8,5 procent. België gaat nog een stap verder: in ons land zullen diesel en benzine voor 9,6 procent aan biobrandstoffen moeten bevatten. Overigens speelt ook een tweede Europese richtlijn mee, die de lidstaten verplicht om de CO2-uitstoot door brandstoffen met 6 procent te doen dalen in 2020.