Volgens de koopjeswebsite goedkoop.be proberen winkels op talloze manieren ons winkelgedrag te beïnvloeden. De bekendste techniek is de gerichte plaatsing van producten. De producten die winkels het liefst willen verkopen, staan altijd op ooghoogte. Ook producten die in het begin van een rayon staan, springen sneller in het oog.

Ruimte tussen producten

Volgens de koopjessite heeft ook de ruimte tussen de producten een impact hebben op ons winkelgedrag. "Producten die veel plaats krijgen, vallen meer op en worden meer verkocht", aldus de website.

Geur

© Reuters

Spelen met onze reukzin is een ander verkooptechniek. Winkels roepen bijvoorbeeld met aroma's bepaalde emoties op bij de bezoekers. Zij voelen zich dan gelukkiger en zijn sneller geneigd iets te kopen. "Daarnaast creëren aroma's een soort van herkenning. Denk bijvoorbeeld aan Abercrombie & Fitch. De geur van de winkels trekt iedereen aan."

Bij overmatig gebruik, verliest deze verkoopstechniek zijn effect. Denk maar aan de overweldigende geur in parfumwinkels. De geuren verliezen hun sturend werking omdat ze zo talrijk aanwezig zijn.

Licht

Producten die goed belicht worden, springen sneller in het oog. De minder populaire producten staan meestal in een donker hoekje.

Promoties

Promoties doen het vooral goed als ze beperkt zijn in tijd. Daardoor zullen klanten niet lang twijfelen om erop in te gaan, al hebben ze dat product niet meteen nodig.

Als je 24 uur wacht om iets te kopen, geef je jezelf de tijd om te bezinnen. Achteraf kan je nog altijd beslissen als het afgeprijsde product iets voor je is.

Proevertjes

Ook gratis proevertjes, die vooral in trek zijn bij een winkelketen als Colruyt, verleiden klanten, in het bijzonder kinderen.

Vergelijken loont

Goedkoop.be drukt consumenten op het hart winkels te vergelijken. "Via websites zoals Google Shopping, Tweakers.net en Kieskeurig.be kun je dat gemakkelijk doen."

De koopjessite raadt ook aan de bonnetjes van winkelbezoeken bij te houden. Zo is het gemakkelijk om winkels en producten te vergelijken. "Bovendien kun je als klant op die manier nagaan of een koopje echt interessant is. Door rekeningen te vergelijken wordt het meteen duidelijk hoeveel een product voor de actie kostte", concludeert de website. (NS)