Lees ook: In twee stappen naar een zorgeloze winter met je wagen
...

Het winterseizoen komt dichterbij. Tussen november en Pasen kan het verkeer best gevaarlijk zijn. Gladheid door herfstbladeren op kletsnatte wegen, storm en kou, maar ook sneeuw en ijzel liggen de komende maanden in nog niet bekende dosissen in het verschiet. De juiste bandenkeuze is belangrijk om veilig te rijden. Na enkele strenge winters zijn de Belgische bestuurders de voorbije jaren massaal overgestapt naar winterbanden. Dat is een goede zaak, maar ze kregen er wel een aantal praktische beslommeringen bij.Het is mogelijk dat de maat van de zomer- en de winterbanden niet gelijk is. Dan kan het nodig zijn een bijkomende velgenset te kopen. Wie tevreden is met een set stalen velgen met wieldoppen, is al voor enkele honderden euro's gediend. Maar de kostprijs van een extra set brede aluminium velgen kan oplopen tot een paar duizenden euro's. Bovendien kost het tijd en geld om twee keer per jaar van banden te wisselen. Garages en bandencentrales rekenen meestal ook een kostprijs aan om de set die niet in gebruik is op te slaan.Sinds kort zijn de zogenoemde alleseizoensbanden aan een opmars bezig. Die bestonden al langer, maar vroeger waren het meestal winterbanden waarvan het loopvlak iets was aangepast, om ook bij hogere temperaturen een aanvaardbare wegligging te verkrijgen. Daardoor presteerden ze in winterse omstandigheden beduidend minder dan de echte winterbanden, en buiten het winterseizoen deden ze het minder goed dan zomerbanden. De bandenproducenten hebben de jongste jaren grote stappen vooruitgezet. Door verschillende rubbersamenstellingen te combineren ging de kwaliteit van de alleseizoensbanden met rasse schreden vooruit. In een recente test van het toonaangevende Duitse blad AutoBild scoorde de nieuwste generatie alleseizoensbanden prima. Op sneeuw presteren ze bijna even goed als echte winterbanden. De grip op een droog en een nat wegdek is uitstekend, en het geluidsniveau en de rolweerstand scoren beter. Een hogere rolweerstand doet doorgaans het verbruik toenemen.De Franse bandenconstructeur Michelin zet sinds enkele jaren volop in op alleseizoensbanden met zijn Cross Climate-productlijn. Ze zijn beschikbaar in velgenmaten van 14 tot 18 duim. Maar Michelin heeft het rijk niet voor zich alleen. Andere bandenconstructeurs zagen ook het commerciële potentieel van die niche en breiden hun aanbod alleseizoensbanden stelselmatig uit. Bij de zogenoemde A-merken sprongen onder meer Goodyear, Vredestein, Pirelli en Continental op de kar. De modernste alleseizoensbanden voldoen aan de richtlijnen van landen waar een winterbandenplicht geldt. Zo zijn ze voorzien van het sneeuwvloksymbool op de flank en van het M+S-opschrift, wat staat voor mud and snow. De prijs van alleseizoensbanden ligt doorgaans in de lijn van die van winterbanden. Daarvoor hoeft u het dus niet te laten. De bandenmaat en het merk zijn de parameters die de grootste impact hebben op de prijs. We vergeleken de prijzen van winterbanden en alleseizoensbanden voor twee courante wagens en bandenmaten (zie tabel Winter- of alleseizoensbanden: een vergelijking).Zijn de alleseizoensbanden dan in alle omstandigheden de beste en de goedkoopste oplossing? Helaas niet. Michelin benadrukt zelf dat alleseizoensbanden bij uitstek geschikt zijn voor landen met een gematigd klimaat, zonder extreem strenge winters of tropische zomers. Een uitstekende omschrijving voor het Belgische klimaat dus. In bergachtige gebieden en op ijs hebben winterbanden wel degelijk een toegevoegde waarde. Voor bepaalde sportieve modellen en grote velgenmaten zijn er geen alleseizoensbanden beschikbaar. Gelukkig maar voor de constructeurs en de bandenboeren, want anders kocht niemand nog zomer- of winterbanden.Volgens cijfers van de automobielfederatie Febiac werden vorig jaar iets meer dan een half miljoen nieuwe personenwagens ingeschreven in België. Iets meer dan een kwart van de nieuwe inschrijvingen waren bedrijfswagens met een leasingcontract. Het hangt in de eerste plaats af van de werkgever of een werknemer over aangepaste banden kan beschikken om met zijn bedrijfswagen veilig de winter door te komen. In België is er geen wettelijke verplichting op winterbanden. Gebruikers van bedrijfswagens hangen af van de goodwill van de werkgevers om die extra dienst op te nemen in de leasingovereenkomst. De situatie is anders als de werknemer met een bedrijfswagen beroepshalve verplaatsingen moet doen naar landen waar winterbanden wel verplicht zijn, zoals Oostenrijk. Steeds meer leasingmaatschappijen doen mee met de nieuwe trend van de alleseizoensbanden. Bij Alphabet Belgium wordt 89 procent van wagens besteld inclusief winterbanden. Ze kunnen er deel uitmaken van een op maat gemaakt pakket. Dat wordt samengesteld naargelang de behoeften van de klant. Er wordt onder meer rekening gehouden met parameters zoals de geografische inzetbaarheid van de wagen, het aantal afgelegde kilometers en eventuele bestuurderswissels.DirectLease en J&T Autolease, beide onderdelen van de International Car Lease Holding, gaan nog een stap verder. Daar wordt alleseizoensbanden aangeboden in een aparte formule die financieel aantrekkelijker is dan de aparte zomerband-winterbandformule. "Alleseizoensbanden hebben financieel een voordeel tegenover winterbanden, omdat ze het aantal bandenwissels gedurende de looptijd van een leasecontract sterk beperken. Het exacte bedrag dat je kunt besparen, hangt onder meer af van het type band", zegt Marcel de Lange, operationsmanager van International Car Lease Holding. Bij LeasePlan Belgium is ongeveer 70 procent van de vloot voorzien van winterbanden. Marketingmanager Gerry Van Aken wijst erop dat alleseizoensbanden nog altijd veeleer een uitzondering zijn. Hij wijt dat aan het feit dat er nog altijd geen uniforme aanpak bestaat. Niet alle constructeurs en invoerders kunnen hun nieuwe wagens al afleveren op alleseizoensbanden.