In de eerste zes maanden van 2015 hebben Belgische ondernemers 7 procent meer zakenreizen geboekt dan in 2010. Ze betalen gemiddeld 400 euro voor een vliegticket. Te duur, klinkt het bij veel bedrijven. Volgens FCm Travel Solutions streven de meeste ondernemingen naar een kostenbesparing van 10 tot 25 procent.

Kostenbesparing

Toch vallen videoconferenties niet in de smaak bij de ondernemers, ook al zijn ze veel goedkoper dan vliegtuigvluchten. Zo sloeg een proefproject van FCm Travel Solutions Belgium met video-, tele- en webconferenties niet aan. "Uit de feedback van onze klanten leerden we dat je met persoonlijk contact elkaar sneller en beter leert kennen en dat je betere contracten sluit. Geen enkele technologie kan daar aan tippen", zegt Veerle Denaux, de CEO van FCm Travel Solutions Belgium.

Ondernemers proberen wel te snoeien in de kosten. De grootste kosten die voor de bijl gaan zijn de zitjes in businessclass. Volgens Denaux gaan ondernemingen ook almaar georganiseerder te werk als ze vliegtickets boeken. Ze proberen de kosten te drukken door op het juiste moment een reis te boeken en maken almaar vaker gebruik van lagenkostenmaatschappijen.

© iStock

Veiligheid en gezondheid

Op de duur van de reis besparen bedrijven niet. Een zakenreis duurt gemiddeld vijf en een halve dag. Dat is een halve dag langer dan vorig jaar. Zo willen bedrijven de reisstress beperken. " Een uitgeruste werknemer werkt veel efficiënter dan iemand die er een reis tegen de tijd heeft opzitten. Comfort en efficiëntie gaan boven tijdswinst", aldus Denaux.

De bedrijven dragen ook veiligheid en gezondheid tijdens een zakenreis hoog in het vaandel. 76 procent van de bedrijven let er op dat hun werknemers veilig kunnen reizen en 65 procent zet alles in het werk opdat ze gezond kunnen eten. Iets minder dan de helft (46 %) vindt het belangrijk dat het personeel zijn routine kan behouden.

"Voor ondernemingen is het belangrijk dat werknemers zo efficiënt mogelijk aan de slag kunnen. Een goede internetverbinding, transport van en naar de luchthaven en een geluidsdichte kamer zijn enkele factoren die zakenreizigers belangrijk vinden", verduidelijkt Denaux.

In de eerste zes maanden van 2015 hebben Belgische ondernemers 7 procent meer zakenreizen geboekt dan in 2010. Ze betalen gemiddeld 400 euro voor een vliegticket. Te duur, klinkt het bij veel bedrijven. Volgens FCm Travel Solutions streven de meeste ondernemingen naar een kostenbesparing van 10 tot 25 procent. Toch vallen videoconferenties niet in de smaak bij de ondernemers, ook al zijn ze veel goedkoper dan vliegtuigvluchten. Zo sloeg een proefproject van FCm Travel Solutions Belgium met video-, tele- en webconferenties niet aan. "Uit de feedback van onze klanten leerden we dat je met persoonlijk contact elkaar sneller en beter leert kennen en dat je betere contracten sluit. Geen enkele technologie kan daar aan tippen", zegt Veerle Denaux, de CEO van FCm Travel Solutions Belgium. Ondernemers proberen wel te snoeien in de kosten. De grootste kosten die voor de bijl gaan zijn de zitjes in businessclass. Volgens Denaux gaan ondernemingen ook almaar georganiseerder te werk als ze vliegtickets boeken. Ze proberen de kosten te drukken door op het juiste moment een reis te boeken en maken almaar vaker gebruik van lagenkostenmaatschappijen. Op de duur van de reis besparen bedrijven niet. Een zakenreis duurt gemiddeld vijf en een halve dag. Dat is een halve dag langer dan vorig jaar. Zo willen bedrijven de reisstress beperken. " Een uitgeruste werknemer werkt veel efficiënter dan iemand die er een reis tegen de tijd heeft opzitten. Comfort en efficiëntie gaan boven tijdswinst", aldus Denaux. De bedrijven dragen ook veiligheid en gezondheid tijdens een zakenreis hoog in het vaandel. 76 procent van de bedrijven let er op dat hun werknemers veilig kunnen reizen en 65 procent zet alles in het werk opdat ze gezond kunnen eten. Iets minder dan de helft (46 %) vindt het belangrijk dat het personeel zijn routine kan behouden. "Voor ondernemingen is het belangrijk dat werknemers zo efficiënt mogelijk aan de slag kunnen. Een goede internetverbinding, transport van en naar de luchthaven en een geluidsdichte kamer zijn enkele factoren die zakenreizigers belangrijk vinden", verduidelijkt Denaux.