Wie met de auto winkelt, geeft meer uit

© iStock
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

Belgen gaan almaar vaker winkelen met het openbaar vervoer. Zij besparen niet enkel aan de benzinepomp, maar geven ook minder geld uit in de winkels, zo blijkt uit cijfers van de vastgoedgroep Group Hugo Ceusters-SCMS.

Het aantal Belgen dat de bus, de tram of de trein neemt om te gaan winkelen, is in 2014 met 4 procentpunten gestegen in vergelijking met 2013, van 13,5 naar 17,5 procent. 10,8 procent van de Belgen gaat te voet en 4,8 procent neemt de fiets. 66,9 procent van de Belgen neemt nog altijd de wagen.

Volgens Axel Ceusters, commercieel manager bij Group Hugo Ceusters-SCMS, is de toenemende populariteit van het openbaar vervoer te danken aan de jongere generatie en – in mindere mate – aan de zestigplussers. “Vooral dertigers en veertigers kiezen nog altijd massaal voor de auto, hoewel ze doorgaans geen grote afstanden moeten afleggen”, zegt Ceusters.

Uitgaven per bezoek

62,7 procent van de shoppers woont in een straal van 10 kilometer rond het shoppingcenter, 36,7 procent zelfs op maximaal 5 kilometer. Nochtans blijkt uit onderzoek dat wie winkelt met de wagen per bezoek twee keer zoveel uitgeeft als iemand die met het openbaar vervoer gaat. Autobestuurders geven gemiddeld 110 euro uit per winkelbezoek, terwijl wie met het openbaar vervoer reist 62 euro spendeert. Bij (brom)fietsers gaat het om 61 euro en bij voetgangers om 48 euro.

De verklaring ligt in de afstand die men moet afleggen om te gaan winkelen. Wie met de auto komt, woont doorgaans verder van het winkelcentrum. Wie dichterbij woont, gaat frequenter winkelen en geeft per bezoek minder uit.

Bereikbaarheid

Voorts blijkt dat bereikbaarheid en parkeergelegenheid twee belangrijke factoren zijn. Zo leiden wegwerkzaamheden in de nabijheid van een winkelcomplex of aan de toegangswegen gemiddeld tot 10,8 procent minder bezoekers. Ook parkeerproblemen houden klanten weg. Volgens het onderzoek zou ruim de helft van de bezoekers (56%) minder naar shoppingcenters komen indien de parking betalend zou worden.

“Dat wijst er nog maar eens op dat het mobiliteitsbeleid een impact kan hebben op het winkelgebeuren en dus ook op de leegstand. Enkele verstandige mobiliteitsaanpassingen, zoals aandacht voor ondergronds parkeren of het eerste uur parkeren gratis maken, kan de lokale handelaars al heel wat meer zuurstof geven”, besluit Ceusters.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content