Volgens een onderzoek van CreditCards.com doen drie op de vier volwassenen nu en dan een impulsieve aankoop. Ondanks wat veel mensen vermoeden, laten mannen zich even vaak als vrouwen verleiden om spontaan iets te kopen. Toch zijn er enkele opvallende verschillen tussen mannen en vrouwen, stelt de studie.

Vrouwen zijn sneller geneigd om zaken te kopen die minder dan 20 euro kosten, terwijl mannen sneller in de verleiding komen om iets te kopen wanneer de vraagprijs hoger is dan 800 euro.

Dronken winkelen

Daarnaast hebben vrouwen en mannen verschillende redenen om onbevangen iets aan te schaffen. Bij de heren is de kans twee keer zo groot dat ze dergelijke aankopen doen wanneer ze dronken zijn. Vrouwen daarentegen zullen sneller een spontane koop doen wanneer ze zich down voelen.

Verveling en opwinding werken spontane aankopen voor beide geslachten in de hand. Het grote probleem, volgens de studie, is dat veel mensen achteraf spijt hebben van hun aankoop.

"Mensen kunnen soms heel impulsief zijn en staan niet altijd stil bij de gevolgen van hun ongeremde beslissingen", verduidelijkt de psycholoog, Dorothy Sasmor in een interview met CreditCards.com. (NS)