Vooral kledingwinkels zien veel klanten terugkeren. Ongeveer 10 procent van de verkochte spullen gaat terug naar de kledingwinkel. In speciaalzaken zoals elektronicazaken en boekenwinkels is dat 8,8 procent, en in voedingszaken en apotheken 5,9 procent. Volgens een marktonderzoek van IHL Group retourneren Amerikanen jaarlijks voor 195 miljard euro aan goederen.

Streep door de rekening

De retours zijn een streep door de rekening van de handelaars. Volgens een enquête van het onderzoeksbureau Gartner bij driehonderd handelaars kan slechts 48 procent de teruggebrachte producten verkopen tegen de volledige prijs. De meeste respondenten vrezen dat het aantal retours zal toenemen door de opkomst van onlinewinkels, die een gratis retourrecht geven.

Slechte kwaliteit en defecten zijn de belangrijkste redenen waarom mensen aankopen retourneren. Veel kledingstukken worden teruggebracht omdat ze te groot of te klein zijn. Handelszaken, zoals de luxewinkel Neiman Marcus, werken met maatgidsen die de klanten helpen kleren op maat te kopen.

Vooral kledingwinkels zien veel klanten terugkeren. Ongeveer 10 procent van de verkochte spullen gaat terug naar de kledingwinkel. In speciaalzaken zoals elektronicazaken en boekenwinkels is dat 8,8 procent, en in voedingszaken en apotheken 5,9 procent. Volgens een marktonderzoek van IHL Group retourneren Amerikanen jaarlijks voor 195 miljard euro aan goederen.De retours zijn een streep door de rekening van de handelaars. Volgens een enquête van het onderzoeksbureau Gartner bij driehonderd handelaars kan slechts 48 procent de teruggebrachte producten verkopen tegen de volledige prijs. De meeste respondenten vrezen dat het aantal retours zal toenemen door de opkomst van onlinewinkels, die een gratis retourrecht geven.Slechte kwaliteit en defecten zijn de belangrijkste redenen waarom mensen aankopen retourneren. Veel kledingstukken worden teruggebracht omdat ze te groot of te klein zijn. Handelszaken, zoals de luxewinkel Neiman Marcus, werken met maatgidsen die de klanten helpen kleren op maat te kopen.