De nieuwe E10-benzine moet de CO2-uitstoot van benzinewagens terugdringen. Die bevat namelijk tot tien procent ethanol, en dat is een verdubbeling ten opzichte van de gewone Super 95. E10 is al langer te koop in landen als Duitsland en Frankrijk. Vooral in Duitsland was er al kritiek op het feit dat landbouwgewassen zoals suikerbieten en graan gebruikt worden voor de productie van de ethanol.

Maar ook in België lopen vier op de tien automobilisten niet warm voor E10. Dat blijkt uit een enquête van mobiliteitsclub VAB bij meer dan vijfhonderd benzinerijders. De twijfel over het duurzame karakter is ook hier groot: twee op de drie milieubewuste bestuurders is sceptisch over het feit dat landbouwproducten ingezet worden voor de fabricage van de brandstof.

Vanaf 1 januari 2017 zal het niet meer mogelijk zijn om overal de klassieke Super 95 te tanken. Het onderzoek van VAB geeft echter aan dat de Belg keuzevrijheid wenst: zeven op de tien chauffeurs willen dat benzinestations beide brandstoftypes naast elkaar aanbieden, zoals dat ook in Duitsland en Frankrijk het geval is. De mobiliteitsclub dringt er dan ook bij de petroleumsector op aan om tegemoet te komen aan deze wens.

Bouwjaar van vóór 2000

"Er zijn ook recentere modellen met een afwijkend injectiesysteem dat niet compatibel is met de nieuwe brandstof"

De invoering van E10 heeft vooral gevolgen voor auto's met een bouwjaar van vóór 2000. Volgens pechverhelper Touring vertegenwoordigen die samen ongeveer twee procent van het Belgische wagenpark. 'Daarnaast zijn er ook recentere modellen met een afwijkend injectiesysteem dat niet compatibel is met de nieuwe brandstof', zegt woordvoerder Danny Smagghe. 'Dat is eveneens het geval voor heel wat motoren en machines voor in de tuin.'

Een eenmalige of sporadische tankbeurt in een voertuig dat hier niet voor geschikt is, kan geen kwaad. Doe je dit herhaaldelijk, dan kan E10 echter schade of corrosie veroorzaken aan het injectiesysteem. Je doet er dan ook goed aan om te informeren bij de verkoper, garagist of fabrikant. Ook op de website van Febiac kan je nagaan of je auto compatibel is met het nieuwe brandstoftype.

'Is dat niet het geval, dan kan je zonder problemen overschakelen naar Super 98', weet Danny Smagghe van Touring. 'Die brandstof is vandaag wel bijna vijf procent duurder dan Super 95. Op een tankbeurt van vijftig liter scheelt dit bijna 3,5 euro. Maar ook E10 zal iets duurder zijn dan de klassieke Super 95: wellicht 2 eurocent per liter. Daardoor wordt een tankbeurt van vijftig liter ongeveer een euro duurder.'

OPEC doet olieprijs stijgen

En dat brengt ons bij de verwachte evolutie van de olieprijzen in 2017. De recente OPEC-beslissing om de productie vanaf volgend jaar te beperken tot 1,2 miljoen vaten per dag, zullen we wellicht voelen aan de pomp. Bovendien zouden ook landen buiten de kartelorganisatie zoals Rusland de beslissing kracht bijzetten door samen nog eens 600.000 vaten minder boven te halen.

'OPEC en vooral Rusland hebben echter geen goede reputatie op het vlak van het naleven van opgelegde productiebeperkingen', weet David Duchi, marktanalist bij KBC Asset Management. 'Daarom houden wij in onze oliebalans voorzichtigheidshalve rekening met een totale productiebeperking van slechts 900.000 vaten per dag.'

Indien OPEC zijn belofte kan waarmaken, zullen de olievoorraden volgens Duchi niet langer aangroeien. Als reactie op de genomen beslissing werd een vat ruwe olie op enkele dagen tijd alvast ruim 15 procent duurder. Olieprijzen boven 50 dollar per vat zijn dan weer goed nieuws voor Amerikaanse schalieproducenten: vanaf die grens worden hun boorinstallaties opnieuw rendabel.

'Beperkt koopkrachtverlies'

'Door het hernemen van de schalieactiviteiten in de Verenigde Staten is het opwaartse potentieel in 2017 wellicht beperkt tot zowat 60 dollar', verwacht David Duchi. 'Omdat de wereldwijde olievraag tegelijkertijd stevig zal blijven groeien, zal echter ook meer olie nodig zijn uit conventionele oliebronnen.' Voor de langere termijn ziet KBC de prijs daarom evolueren naar 70 dollar per vat.

Ook BNP Paribas Fortis heeft zijn prijsverwachtingen voor 2017 opgetrokken naar een gematigde 50 tot 60 dollar per vat ruwe olie. 'We gaan niet meteen uit van een prijs die veel hoger zal liggen', zegt chief investment advisor Marc Eeckhout. 'Een olieprijs van 55 dollar zal onze koopkracht slechts in beperkte mate beïnvloeden. Immers: medio 2014 kostte een vat ruwe olie nog altijd twee keer zoveel.'