Verscheidene studies bewijzen dat we gelukkiger worden van ervaringen dan van bezit. Waarom? We voelen ons verbonden met andere mensen, we kijken enthousiaster uit naar ervaringen dan naar bezit én kijken er positiever naar terug.

Verbondenheid

We worden ten eerste gelukkig van ervaringen omdat ze deel uitmaken van onze eigen identiteit en wij ons daardoor verbonden voelen met anderen.

'Muziekliefhebbers die aanschuiven voor een concert praten met elkaar over hun verwachtingen', vertelt de Amerikaans promovendus psychologie Amit Kumar in een interview met The Atlantic. Hun verlangens zorgen voor een verbondenheid.

Daarnaast geeft het sociaal contact een gevoel van welbehagen.

Wachten op een ervaring

Een ander reden is dat wij zeer enthousiast zijn als we wachten op wat komen zal. Tenminste: als het over ervaringen gaat. Moeten we hetzelfde geduld uitoefenen bij een materieel goed, dan worden wij onrustig.

Je kan zelf de vergelijking maken. Leg de gevoelens wanneer je uitkijkt naar een reis naast die van de verwachtingen over een nieuwe smartphone. Het nieuwe toestel kan je niet snel genoeg in handen krijgen, terwijl het plannen van een reis je doet wegdromen. Die onwetendheid en het mysterie maken ons gelukkig. Wanneer we echter een product in huis halen, weten we aan wat we ons mogen verwachten. Er is geen 'magie'.

Daarnaast is volgens de promovendus de kans veel groter dat het wachten op materiële zaken het slechtste in ons naar boven brengt. De release van de PlayStation 4 in Duitsland is hier een goed voorbeeld van. Het enige dat telt is zo snel mogelijk de PlayStation 4 hebben, al de rest is ondergeschikt.

Gelukkige herinneringen

Terugkijken op een ervaring is de derde reden waarom ze ons gelukkig maken. We denken dat materiële zaken ons gelukkiger maken omdat ze langer meegaan dan een reis of een concert. Het tegendeel is echter waar: het is juist de vluchtigheid van een ervaring die ons gelukkig maakt.

Enerzijds blijven ervaringen immers niet lang genoeg in ons geheugen gegrift staan om imperfect te worden, anderzijds worden slechte ervaringen vaak een 'goed verhaal'.

Stel: Je afgelopen vakantie aan de playa del mar werd verpest door regen. "Je denkt aan hoe gezellig het was toen je allemaal samen een bordspel speelde. Bij een defecte computer zal je achteraf niet terugdenken aan de goede momenten die je er samen mee had", verduidelijkt Kumar.

Tenslotte toont een onderzoek van de Amerikaanse professor psychologie Thomas Gilovich aan dat mensen moeilijker antwoorden op de vraag of ze meer loon willen dan op de vraag of ze meer vakantie willen. Ze weten niet goed wat ze willen als je hun vraagt: 'Wil je een hoger loon dat lager is dan dat van je collega's of een lager loon dat wel hoger is dan dat van je collega's?'

Bij dezelfde vraag over vakantiedagen reageren de ondervraagden veel kordater. Velen willen liever vier weken vakantie ook al hebben hun collega's meer vakantiedagen dan twee weken vakantie als hun collega's tevreden moeten zijn met één. (NS)

Verscheidene studies bewijzen dat we gelukkiger worden van ervaringen dan van bezit. Waarom? We voelen ons verbonden met andere mensen, we kijken enthousiaster uit naar ervaringen dan naar bezit én kijken er positiever naar terug.We worden ten eerste gelukkig van ervaringen omdat ze deel uitmaken van onze eigen identiteit en wij ons daardoor verbonden voelen met anderen. Daarnaast geeft het sociaal contact een gevoel van welbehagen.Een ander reden is dat wij zeer enthousiast zijn als we wachten op wat komen zal. Tenminste: als het over ervaringen gaat. Moeten we hetzelfde geduld uitoefenen bij een materieel goed, dan worden wij onrustig.Je kan zelf de vergelijking maken. Leg de gevoelens wanneer je uitkijkt naar een reis naast die van de verwachtingen over een nieuwe smartphone. Het nieuwe toestel kan je niet snel genoeg in handen krijgen, terwijl het plannen van een reis je doet wegdromen. Die onwetendheid en het mysterie maken ons gelukkig. Wanneer we echter een product in huis halen, weten we aan wat we ons mogen verwachten. Er is geen 'magie'. Daarnaast is volgens de promovendus de kans veel groter dat het wachten op materiële zaken het slechtste in ons naar boven brengt. De release van de PlayStation 4 in Duitsland is hier een goed voorbeeld van. Het enige dat telt is zo snel mogelijk de PlayStation 4 hebben, al de rest is ondergeschikt. Terugkijken op een ervaring is de derde reden waarom ze ons gelukkig maken. We denken dat materiële zaken ons gelukkiger maken omdat ze langer meegaan dan een reis of een concert. Het tegendeel is echter waar: het is juist de vluchtigheid van een ervaring die ons gelukkig maakt. Enerzijds blijven ervaringen immers niet lang genoeg in ons geheugen gegrift staan om imperfect te worden, anderzijds worden slechte ervaringen vaak een 'goed verhaal'. Tenslotte toont een onderzoek van de Amerikaanse professor psychologie Thomas Gilovich aan dat mensen moeilijker antwoorden op de vraag of ze meer loon willen dan op de vraag of ze meer vakantie willen. Ze weten niet goed wat ze willen als je hun vraagt: 'Wil je een hoger loon dat lager is dan dat van je collega's of een lager loon dat wel hoger is dan dat van je collega's?' Bij dezelfde vraag over vakantiedagen reageren de ondervraagden veel kordater. Velen willen liever vier weken vakantie ook al hebben hun collega's meer vakantiedagen dan twee weken vakantie als hun collega's tevreden moeten zijn met één. (NS)