Volgens cijfers van mobiliteitsclub VAB halen benzinerijders het meeste voordeel bij de huidige lage brandstofprijzen. De automobilistenbond maakte de cijfers bekend op de persdag van het autosalon van Brussel.

De club vergelijkt de huidige prijzen ten opzichte van 2010 en 2012. Daarbij houdt ze rekening met de officiële brandstofprijzen en het reële verbruik van populaire gezinswagens die op dat moment op de markt kwamen.

Prijsvoordeel

De brandstofprijzen uit 2010 leunen nauw aan bij die van nu. Voor een liter diesel moest je toen 2 eurocent meer op tafel leggen en voor een liter benzine 15 cent.

Als we naar 2012 kijken, zijn de prijsverschillen veel groter. Hoge brandstofprijzen vierden dat jaar hoogtij. In vergelijking met 2012 betaal je nu voor een liter diesel 35 cent minder en wanneer je een liter benzine koopt, doe je een voordeel van 40 cent.

Verschil in kostprijs

Naast de laagterecords van de olieprijzen houdt de mobiliteitsclub ook rekening met de kostprijsverschillen van de wagens. Zo is het reële verbruik van een benzinewagen sterk gedaald tegenover vroeger.

"Dieselmotoren hadden in 2010 reeds een sterke evolutie achter de rug, zodat de te boeken winst kleiner is dan bij benzinemotoren, waar pas sinds de laatste jaren opmerkelijke inspanningen geleverd zijn door een aantal constructeurs", vertelt deVAB.

Benzinewagen grote winnaar

Wie nu een wagen koopt op het autosalon in Brussel zal dat zonder enige twijfel voelen in zijn portefeuille. Het totale voordeel op de brandstoffactuur loopt op tot 25 procent in vergelijking met vijf jaar geleden.

Benzinerijders kunnen zo op een jaar tijd 554 euro sparen als ze 15 000 kilometer achter de kiezen hebben. Dieselchauffeurs moeten in dezelfde situatie tevreden zijn met een besparing van 'slechts' 271 euro.

VAB raadt de consument dan ook aan om bij de aanschaf van een nieuwe auto goed de berekening te maken tussen diesel- en benzineversies. Een diesel verbruikt nog steeds iets minder dan een benzine, maar kost een stuk meer. "Wie weinig rijdt, verdient dus minder makkelijk de hogere aankoopprijs van de diesel terug", aldus VAB. (Belga/NS)