Uit een onderzoek van een professor aan de universiteit van Stanford, Dan Jurafsky blijkt dat restaurants graag een beroep doen op langere woorden en fraai taalgebruik om de prijzen van hun gerecht op te krikken.

Samen met enkele collega's onderzocht Jurafsky de prijzen van 650.000 gerechten en 6.500 menu's. Ze wouden achterhalen hoe bepaalde woorden de prijs van een gerecht kan beïnvloeden. Met behulp van een softwareprogramma controleerden ze het taalgebruik op de menukaart en hoeveel verwijzingen de restaurants maken naar boerderijen, tuinen, bossen..

'Exotische kruiden'

Het onderzoeksteam kwam tijdens de research tot verschillende conclusies. Eén daarvan was dat restaurants lange woorden gebruiken om een gerecht te beschrijven om de vraagprijs te verhogen. Per letter dat een uitbater aan de beschrijving van gerecht toevoegt, stijgt de prijs met 10 cent.

Daarnaast ontdekten ze dat restaurants graag spelen met het woord 'exotisch'. Zo liggen de prijzen van gerechten met 'exotische kruiden' of 'exotische vruchten' veel hoger. Restaurants gebruiken niet uitsluitend verwijzingen naar uitheemse producten om de prijs op te trekken. Ze doen daarenboven graag een beroep op kleurrijk taalgebruik om de klanten aan te zetten om een bepaald (duurder) gerecht uit te kiezen.

Seksueel getint taalgebruik

Ook recensenten bezondigen zich aan suggestief taalgebruik. Dure restaurants worden meestal omschreven met seksueel getinte termen, terwijl bij goedkope restaurants subtiele associaties met drugs worden gemaakt.

"Ook liefhebbers van dure restaurants gebruiken woorden zoals 'orgasme' en 'verleidelijk' bij een beschrijving van een gerecht", vertelde Jurafsky tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de 'American Association for the Advancement of Science' 15 februari in San Jose

Het is nog onduidelijk waarom seksueel getinte termen gebruikt worden om dure gerechten te beschreven, maar volgens de onderzoeker is er een duidelijke link tussen beiden omdat ze alletwee verwijzen naar 'oraal plezier'. (Independent/NS)