Generatie Y, ook wel de millennials genoemd, is geboren tussen 1980 en 2001. Zij gebruiken hun geld voor nieuwe ervaringen en avontuur. Luxeproducten zijn minder belangrijk voor hen.

Gezonder leven

De generatie Y houdt vast aan een gezonde levensstijl. Volgens een onderzoek van Boston Consulting Group geven millennials veel geld uit aan vers fruit, biovoeding en natuurlijke producten. 37 procent wil het komende jaar nog meer spenderen aan groenten en fruit. 42 procent wil besparen op restaurantbezoek.

Ze geven liever geld uit aan hernieuwbare energie dan aan fossiele brandstoffen. Zij hebben ook een voorkeur voor het openbaar vervoer. Millennials grijpen voor kortere afstanden sneller naar een tram, metro of bus. Het gebruik is in België tussen 2000 en 2012 meer dan verdubbeld. In de Europese Unie is het aantal ritten met het openbaar vervoer sinds 2000 met 4 miljard toegenomen tot 49,5 miljard. Ook fiets-en autodelen valt in de smaak bij generatie Y.

Wantrouwen in grote banken

Grote banken liggen niet goed in de markt bij de millennials. Sinds de bankencrisis hebben ze meer vertrouwen in kleinere banken. 33 procent van de generatie Y vindt dat ze geen bank nodig heeft. 68 procent denkt dat we binnen vijf jaar op een totaal andere manier ons geld zullen beheren. 7

3 procent reageert enthousiaster op financiële aanbiedingen van Apple, Paypal en Amazone dan van bankinstellingen. Banken proberen de jonge generatie aan zich te binden via sociale media, mobile banking en een goede service.

Bij de ouders

De millennials blijven veel langer bij hun ouders wonen dan de vorige generaties. Werkonzekerheid en hoge huisprijzen houden generatie Y weg van de vastgoedmarkt.

Thinkstock
© Thinkstock

In 1980 woonde 8 procent van 28-tot 34-jarigen bij zijn ouders. In 2013 was dat 14 procent. Volgens het onderzoek van Boston Consulting Group heeft ook maar 42 procent plannen om kinderen te hebben. Twintig jaar geleden was dat nog 78 procent.De financiële lasten schrikken velen af.

Online shoppen

Millennials gaan nog uit winkelen, maar vinden gemakkelijk de weg naar e-winkels. Ze willen snel, gemakkelijk en efficiënt winkelen. Merken die gebruikmaken van sociale media, een gebruiksvriendelijke interface en de klanten frisse en innovatieve zaken aanbieden, vallen in de smaak. En ze willen goede informatie.

Door een overaanbod van goederen en diensten rekenen millennials op feedback van anderen om keuzes te maken. Via sociale media worden ervaringen gedeeld. Vroeger speelden ouders een cruciale rol bij beslissingen, nu zijn dat de vrienden. (NS)

Generatie Y, ook wel de millennials genoemd, is geboren tussen 1980 en 2001. Zij gebruiken hun geld voor nieuwe ervaringen en avontuur. Luxeproducten zijn minder belangrijk voor hen. De generatie Y houdt vast aan een gezonde levensstijl. Volgens een onderzoek van Boston Consulting Group geven millennials veel geld uit aan vers fruit, biovoeding en natuurlijke producten. 37 procent wil het komende jaar nog meer spenderen aan groenten en fruit. 42 procent wil besparen op restaurantbezoek. Ze geven liever geld uit aan hernieuwbare energie dan aan fossiele brandstoffen. Zij hebben ook een voorkeur voor het openbaar vervoer. Millennials grijpen voor kortere afstanden sneller naar een tram, metro of bus. Het gebruik is in België tussen 2000 en 2012 meer dan verdubbeld. In de Europese Unie is het aantal ritten met het openbaar vervoer sinds 2000 met 4 miljard toegenomen tot 49,5 miljard. Ook fiets-en autodelen valt in de smaak bij generatie Y. Grote banken liggen niet goed in de markt bij de millennials. Sinds de bankencrisis hebben ze meer vertrouwen in kleinere banken. 33 procent van de generatie Y vindt dat ze geen bank nodig heeft. 68 procent denkt dat we binnen vijf jaar op een totaal andere manier ons geld zullen beheren. 73 procent reageert enthousiaster op financiële aanbiedingen van Apple, Paypal en Amazone dan van bankinstellingen. Banken proberen de jonge generatie aan zich te binden via sociale media, mobile banking en een goede service. De millennials blijven veel langer bij hun ouders wonen dan de vorige generaties. Werkonzekerheid en hoge huisprijzen houden generatie Y weg van de vastgoedmarkt.Millennials gaan nog uit winkelen, maar vinden gemakkelijk de weg naar e-winkels. Ze willen snel, gemakkelijk en efficiënt winkelen. Merken die gebruikmaken van sociale media, een gebruiksvriendelijke interface en de klanten frisse en innovatieve zaken aanbieden, vallen in de smaak. En ze willen goede informatie. Door een overaanbod van goederen en diensten rekenen millennials op feedback van anderen om keuzes te maken. Via sociale media worden ervaringen gedeeld. Vroeger speelden ouders een cruciale rol bij beslissingen, nu zijn dat de vrienden. (NS)