Vliegtuigmaatschappijen besparen niet op veiligheid, en knippen elders in de kosten. Om te beginnen proberen ze het gewicht van hun vliegtuigen te verminderen, wat het brandstofverbruik drukt. Zo werkt de Canadese vliegtuigmaatschappij Norduyn met voedsel-en dranktrolleys die minder wegen dan 10 kilogram. American Airlines vervangt papieren informatiemagazines door iPads. Volgens de Amerikaanse vliegmaatschappij maakt dat elk toestel ongeveer 16 kilogram lichter.

Eén van de populairste strategieën in de luchtvaartsector is 'fuel hedging'. Maatschappijen proberen in te schatten hoe de olieprijs gaat evolueren en spelen daarop in. Als een vliegmaatschappij denkt dat de prijzen in de toekomst zullen pieken, sluit ze een contract af met de leverancier om voor een bepaalde periode olie tegen de huidige prijs te kopen.

South West Airlines pioneer

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij South West Airlines heeft de sector laten kennismaken met verschillende trucs om de kosten drukken. South West installeert meer zitplaatsen in de toestellen en vliegt vaker dan andere maatschappijen.

Bovendien vliegt het, net zoals Ryanair, uitsluitend met Boeing 737's. Zo'n toestel kost gemiddeld 50 miljoen dollar. Aan grotere modellen hangt een prijskaartje van ongeveer 300 miljoen dollar. Door hetzelfde toestel te gebruiken, moeten de maatschappijen minder opleidingskosten betalen voor hun piloten. Per model moeten ze namelijk een opleidingsprogramma kopen.

South West Airlines was bovendien een van de eerste maatschappijen die de businessclass afschafte en passagiers vergoedingen aanrekende voor extra diensten. Andere maatschappijen volgden met soortgelijke vergoedingen.

Lagekostenmaatschappijen

De lowbudgetmaatschappijen gaan nog een stapje verder om in de kosten knippen. Zij kiezen nauwkeurig de luchthavens uit waar ze een contract met sluiten. Daarbij wordt gekeken naar de luchthavenbelasting . Dit zijn toeslagen die de luchthavens de maatschappijen aanrekenen voor bijvoorbeeld beveiliging, brandstof, geluidshinder en overheidsbelastingen. Zij rekenen die kosten door aan hun klanten. Hoe lager de kosten, hoe goedkoper een vliegticket.

© REUTERS

De Ierse vliegmaatschappij Ryanair spant de kroon in besparingen. Luxueuze wachtruimtes en oogverblindende klantenservice zijn niet aan de maatschappij besteed. De CEO Michael O'Leary staat gekend om zijn agressieve verkoopstrategieën. Ryanair ontmoedigt bijvoorbeeld passagiers om bagage mee te nemen, zodat het de vrije ruimte kan doorverkopen als cargoruimte.(NS)