Nu de vakantie stilaan in zicht komt, is de kans groot dat je nog snel via internet een vlucht, een hotel of een huurauto wilt vastleggen. Volgens ABTO, de vereniging van Belgische touroperators, boeken twee op de drie Belgen tegenwoordig hun reis volledig online. Ook bij de voorafgaande zoektocht naar informatie blijkt internet erg populair, al geeft 41 procent van de vakantiegangers aan zich ook te informeren via een reisbureau.

Maar ondanks de talrijke onlinereservaties voelen Belgen zich toch nog altijd geremd. De voornaamste vrees is dat wat op internet voorgesteld wordt, uiteindelijk niet overeenstemt met de realiteit. 22 procent heeft twijfels bij de beschrijving van de vakantiebestemming, en 18 procent vermoedt dat de getoonde foto's niet realistisch zijn. Eén op de zes is zelfs bang het slachtoffer te worden van internetoplichterij.

Twijfels zijn terecht

Volgens de Europese Commissie is die vrees niet ongegrond. Uit een onderzoek dat ze samen met de verschillende instanties voor consumentenbescherming uitvoerde, blijkt dat twee op de drie vergelijkings- en boekingswebsites voor reizen in de hele EU onbetrouwbaar zijn.

  • In een derde van de gevallen is de eerst getoonde prijs niet dezelfde als de definitieve prijs.
  • Op een vijfde van de gescreende websites zijn promotieaanbiedingen in werkelijkheid niet beschikbaar op de boekingspagina.
  • Een op de vier websites geeft onterecht de indruk dat het aanbod schaars is.
  • Dertig procent van de sites is onduidelijk over het totaalbedrag (inclusief belastingen en kosten) of over de manier waarop het berekend wordt.
  • Een op de vijf websites vermeldt onbetrouwbare of niet-transparante beoordelingen van gebruikers.

Hierop moet je letten

Take-a-Trip.be, een informatieplatform over reizen, bevestigt dat een aanbod op internet mooier kan worden voorgesteld dan het in werkelijkheid is. "De kans bestaat dat een reisaanbieder met minder goede bedoelingen op die manier argeloze consumenten geld afhandig maakt", klinkt het. De website geeft volgende tips:

  • Boek het liefst bij een organisatie die je kent of die een basis heeft in België: bij een geschil is het dan veel gemakkelijker je juridisch te laten bijstaan.
  • Probeer zelf zo veel mogelijk gegevens te controleren, met behulp van Google Maps, reisgidsen en andere websites.
  • Vergelijk de vermelde prijzen met die op andere websites.
  • Hou er rekening mee dat de prijzen van reizen vaak eerst weergegeven worden zonder de reserveringskosten, terwijl bij vliegtickets taksen dikwijls verzwegen worden.
  • Geef enkel creditcardgegevens in op een beveiligde website: die herken je aan 'https' vóór het webadres (in plaats van 'http') en aan het slotje in de adresbalk.

ECC België is een van de instanties voor consumentenbescherming die deelnam aan het onderzoek van de Europese Commissie. Ook deze organisatie geeft concrete aandachtspunten voor wie een reis online boekt:

  • Maak schermafdrukken van alle boekingsstappen: die kunnen nuttig zijn bij een technisch probleem of om een verschil met de bevestiging aan te tonen.
  • Let op met reeds aangevinkte vakjes voor bijvoorbeeld extra verzekeringen of een stoelkeuze op het vliegtuig. Weet dat vaak bijkomende kosten aangerekend worden voor betalingen met je kredietkaart.
  • Je reservatie wordt bindend zodra je klikt op een knop met een betaalverplichting (bijvoorbeeld 'nu kopen', 'betaal nu' of 'bevestig je aankoop') - zelfs al heb je nog niet betaald.
  • Contacteer onmiddellijk de tegenpartij wanneer je een foutmelding of geen bevestiging krijgt (check ook je spamfolder!): reserveer niet meteen nog een keer, zonder zeker te weten dat de eerste boeking effectief mislukt is.

Weet ten slotte dat een vakantie boeken via een reisbureau je een bijkomende bescherming biedt (Je hotel online boeken of via een reisbureau? ). Reisagenten worden immers streng gecontroleerd, waardoor je van extra rechtszekerheid en waarborgen geniet. Ze moeten bijvoorbeeld verzekerd zijn tegen financieel onvermogen, waardoor je je geld nooit kwijt bent bij eventuele problemen. Ook bij aanslagen of natuurrampen helpt een reisbureau bij de recuperatie of de omboeking.