Tot 121 procent verschil tussen beloofde en werkelijke verbruik wagen: doe zelf de test

© iStock

De beloftes die autofabrikanten doen over het brandstofverbruik van hun wagens kloppen allerminst met de realiteit. Er zit tot 121 procent verschil tussen, zo meldt Test-Aankoop.

Sinds 2012 heeft Test-Aankoop meer dan 500 modellen gecontroleerd op hun verbruik. Op basis van dat onderzoek heeft de consumentenorganisatie nu een module gelanceerd om het beloofd en het werkelijke verbruik van je wagen te vergelijken. “Opdat consumenten een wagen zouden kunnen kopen met kennis van zaken op het Autosalon, stellen wij deze toepassing ter beschikking van chauffeurs.”

Groot verschil

Reeds verschillende jaren tonen onze autotests systematisch aan dat het brandstofverbruik dat autofabrikanten beloven ver afstaat van het reële verbruik

“Reeds verschillende jaren tonen onze autotests systematisch aan dat het brandstofverbruik dat autofabrikanten beloven ver afstaat van het reële verbruik”, meldt de consumentenorganisatie op haar site. Voor de tests werd er rekening gehouden met het gewone verbruik en simuleerde Test-Aankoop de rijomstandigheden in een stedelijke omgeving, op de autosnelweg en een combinatie van deze twee.

De resultaten zijn alarmerend, klinkt het. Volgens Test-Aankoop kan het verschil tussen het reële en het aangekondigde verbruik oplopen tot 121 procent. Dat was het geval bij de Outlander PHEV van Mitsubish. Die wordt gevolgd door de Golf GTE DSG van Volkswagen (120%) en de Mercedes S 500 PLUG-IN HYBRID lang 7G-TRONIC PLUS (85,71%).

Nieuwe test

De organisatie haalt uit naar de New European Drving Cycle. “Tijdens deze test wordt er alleen licht versneld en worden alle functies die elektriciteit verbruiken zoals de airconditioning, lichten of de achterruitverwarming uitgezet”, aldus de consumentenorganisatie. “Bovendien wordt de wagen lichter en dynamischer gemaakt door allerlei onderdelen zoals zijspiegels of koplampen te demonteren.”

Een een nieuwe richtlijn ‘Wordwide harmonized Light Vehicles Test Procedure’ moet gesjoemel met de uitstoot van wagens de wereld uithelpen. Autoconstructeurs moeten volgens de nieuwe toets onder meer de uitlaatemissies testen bij een krachtige acceleratie. De EU wil de test operationeel hebben tegen 2017. (NS)

Partner Content