Test-Aankoop stelde de NMBS eind vorige maand in gebreke. Dat gebeurde na een staking van machinistenbond ASTB, de zevende staking in acht maanden tijd op het spoor. Naast een schadevergoeding eiste Test-Aankoop de vereenvoudiging van de procedure tot schadevergoeding, die op dit moment "te ingewikkeld" is. De consumentenorganisatie riep reizigers op om zich aan te sluiten bij de actie. De groepsvordering zou een primeur zijn voor ons land.

Inschakeling advocaat

De NMBS gaf maandag al aan niet in te zullen gaan op die eis. Ze is onder meer van mening dat de procedure tot schadevergoeding wel degelijk voldoet. Zo werd vorig jaar 1,6 miljoen euro uitgekeerd aan reizigers.

"De NMBS heeft besloten om niet in te gaan op de vraag van Test-Aankoop en daarbovenop de deur te sluiten voor enig overleg tussen beide partijen", zegt Test-Aankoop dinsdag in een persbericht. "De consumentenorganisatie heeft zijn advocaat ingeschakeld om de procedure tegen de NMBS voort te zetten."

Test-Aankoop zegt dat het contact zal opnemen met de meer dan 43.000 mensen die de collectieve actie ondersteunen om hen te informeren over verdere details. (Belga/NS)