Steeds meer werkgevers geven fietsvergoeding of gratis openbaar vervoer

© Getty Images/iStockphoto

In het woon-werkverkeer geven steeds meer werkgevers in ons land hun werknemers een fietsvergoeding of betalen ze hun gebruik van het openbaar vervoer terug. Dat blijkt uit een enquête van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer bij ongeveer 4.000 werkgevers.

Het woon-werkverkeer is goed voor een kwart van alle verplaatsingen in België. Tijdens de spitsuren is zelfs twee op de drie verplaatsingen werkgerelateerd. De auto blijft veruit het meest gebruikte vervoersmiddel voor woon-werkverkeer, goed voor 65,6 procent van de verplaatsingen.

Tussen 2005 en 2014 daalde het gebruik van auto en moto wel met bijna vijf procent. In Brussel daalde het aandeel van de auto zelfs met 16 procent.

Woon-werkverkeer vergemakkelijken

Uit de enquête blijkt duidelijk dat meer en meer werkgevers maatregelen nemen om het woon-werkverkeer van hun medewerkers te vergemakkelijken. Zo geeft intussen 86 procent van de werkgevers een fietsvergoeding. In 2005 was dat maar 43 procent.

Ook de terugbetaling van het openbaar vervoer is over dezelfde periode verdubbeld. Nu zorgt de helft van de werkgevers voor gratis openbaar vervoer, terwijl dat in 2005 nog maar 23 procent was.

Ook de invoering van telewerken zorgt voor een vermindering van het aantal woon-werk verplaatsingen. In Brussel kan 64 procent van de werknemers telewerken, wat zorgt voor 3,8 procent minder verplaatsingen.

Mobiliteitsbudget

Kris Peeters, minister van Economie houdt al langer een pleidooi voor alternatieven voor de bedrijfswagen. Hij schuift daarom een mobiliteitsbudget naar voren. Zo’n budget laat de werknemer zelf bepalen hoe hij naar zijn werk gaat. En uit een recent proefproject van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit blijkt dat zo’n mobiliteitsbudget zijn effect niet mist.

Van de 23 ondernemingen die deelnamen aan het project gaf 45 procent aan dat de werknemers zich door het project anders zijn gaan verplaatsen. Uit een bevraging bleek ook dat twee derde van de deelnemers een mobiliteitsbudget zou aanraden bij andere werknemers. Voorts toonde het proefproject aan dat een dergelijk budget niet alleen een invloed heeft op woon-werkverkeer, maar ook op winkel- en vrijetijdsverplaatsingen. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content