Zorg er alvast voor dat je auto goed onderhouden is. Wanneer de motor niet goed afgesteld is, bestaat de kans dat die tegen een te hoog toerental draait tijdens het stilstaan. Dat jaagt je verbruik gevoelig de hoogte in. Een koude motor verbruikt overigens meer dan een warme. Laat die dus altijd op temperatuur komen door gedurende de eerste kilometers rustig te rijden.

Nieuwe auto's hebben vaak een ingebouwde functie waardoor de motor automatisch uitgeschakeld wordt wanneer je stilstaat. Heeft je wagen die functie niet, dan is het verstandig om na een halve minuut de motor manueel af te leggen bij stilstand - weliswaar alleen als die al warm is.

Op volle toeren?

Een hoge versnelling verbruikt minder brandstof. Schakel daarom tijdig bij het optrekken: vanaf 2.000 toeren per minuut met een dieselwagen, en vanaf 2.500 omwentelingen met een benzineauto. Vanaf 3.000 toeren per minuut wordt je wagen sowieso erg verspillend. Een automatische versnellingsbak is overigens efficiënter dan een manuele.

Rij liefst aan een gelijkmatige snelheid in plaats van te versnellen en te remmen. Probeer daarom zoveel mogelijk te anticiperen op het verkeer. Hoe meer afstand je houdt ten opzichte van je voorligger, hoe makkelijker dat gaat.

Bovendien is het goed voor je veiligheid. Ook 'uitbollen' wanneer je merkt dat het verkeerslicht in de verte op rood springt, is een goed idee.

Weg met ballast

Hoe zwaarder je auto geladen is, hoe meer die moet presteren. Vermijd dus dagenlang met een koffer vol oud papier rond te rijden alvorens je je richting containerpark begeeft. Beperk ook de luchtweerstand. Haal je skibox of fietsen dus meteen van het dak zodra je terug bent van een trip. Weet ook dat open ruiten de aerodynamica van je wagen verstoren.

Controleer maandelijks de druk van je banden. De ideale waarden vind je in het instructieboekje, op de binnenkant van de tankklep of ergens op de deurstijl. Een goede bandenspanning beïnvloedt je verbruik aanzienlijk en komt bovendien je wegligging ten goede. Denk er ook aan om je winterbanden tijdig weer in te wisselen, want die verbruiken meer door hun betere grip.

Te koud is out

Airco is een serieuze verbruiker: beperk deze klimaatregelaar dus alleen als het écht nodig is, en maak er geen gewoonte van om die continu aan te laten staan. Stel het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur in op maximum 5° Celsius. Maar ook ruitverwarming is een energievreter: krab op een koude morgen dus eerst ijs weg vooraleer je die inschakelt.

Gebruik een gps of een onlinerouteplanner om de meest optimale route te zoeken. Vergelijk het 'snelste' met het 'kortste' traject: sommige navigatiesystemen laten je tientallen kilometers omrijden om een paar minuten te besparen. En schakel ten slotte ook je boordcomputer in, zodat je realtime ziet hoeveel je verbruikt.(RVE)

Zorg er alvast voor dat je auto goed onderhouden is. Wanneer de motor niet goed afgesteld is, bestaat de kans dat die tegen een te hoog toerental draait tijdens het stilstaan. Dat jaagt je verbruik gevoelig de hoogte in. Een koude motor verbruikt overigens meer dan een warme. Laat die dus altijd op temperatuur komen door gedurende de eerste kilometers rustig te rijden. Nieuwe auto's hebben vaak een ingebouwde functie waardoor de motor automatisch uitgeschakeld wordt wanneer je stilstaat. Heeft je wagen die functie niet, dan is het verstandig om na een halve minuut de motor manueel af te leggen bij stilstand - weliswaar alleen als die al warm is. Een hoge versnelling verbruikt minder brandstof. Schakel daarom tijdig bij het optrekken: vanaf 2.000 toeren per minuut met een dieselwagen, en vanaf 2.500 omwentelingen met een benzineauto. Vanaf 3.000 toeren per minuut wordt je wagen sowieso erg verspillend. Een automatische versnellingsbak is overigens efficiënter dan een manuele. Hoe zwaarder je auto geladen is, hoe meer die moet presteren. Vermijd dus dagenlang met een koffer vol oud papier rond te rijden alvorens je je richting containerpark begeeft. Beperk ook de luchtweerstand. Haal je skibox of fietsen dus meteen van het dak zodra je terug bent van een trip. Weet ook dat open ruiten de aerodynamica van je wagen verstoren. Controleer maandelijks de druk van je banden. De ideale waarden vind je in het instructieboekje, op de binnenkant van de tankklep of ergens op de deurstijl. Een goede bandenspanning beïnvloedt je verbruik aanzienlijk en komt bovendien je wegligging ten goede. Denk er ook aan om je winterbanden tijdig weer in te wisselen, want die verbruiken meer door hun betere grip. Airco is een serieuze verbruiker: beperk deze klimaatregelaar dus alleen als het écht nodig is, en maak er geen gewoonte van om die continu aan te laten staan. Stel het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur in op maximum 5° Celsius. Maar ook ruitverwarming is een energievreter: krab op een koude morgen dus eerst ijs weg vooraleer je die inschakelt. Gebruik een gps of een onlinerouteplanner om de meest optimale route te zoeken. Vergelijk het 'snelste' met het 'kortste' traject: sommige navigatiesystemen laten je tientallen kilometers omrijden om een paar minuten te besparen. En schakel ten slotte ook je boordcomputer in, zodat je realtime ziet hoeveel je verbruikt.(RVE)