De bedenkers van het systeem, Nick Lloyd, Tom Schouteden en Nicolas Mertens, willen een einde maken aan de gebruiksonvriendelijke en trage betaalmogelijkheden op de smartphone. "De economie verandert. Mensen zullen steeds meer mobiel aankopen doen. Ons systeem verhoogt de gebruiksvriendelijkheid voor klanten aanzienlijk. Ook de e-bedrijven hebben er baat bij, omdat minder klanten zullen afhaken tijdens het betalingsproces", aldus Nicolas Mertens van Sign2Pay.

Mobiel winkelen

"De bewegingen van een handtekening zijn veel langer en complexer om te herkennen voor iemand die over je schouder meekijkt"

Met het nieuwe betaalsysteem willen de Antwerpse ondernemers de smartphone- en tabletgebruikers warm maken voor mobiel winkelen. Het systeem werkt op bewegingsherkenning en registreert de snelheid, de schrijfrichting, de volgorde van punten en lijnen en de juistheid van elke handtekening. Een pincode is niet langer nodig. "De bewegingen van een handtekening zijn veel langer en complexer om te herkennen voor iemand die over je schouder meekijkt", klinkt het in een persbericht van Sign2Pay."Het systeem vereist bovendien geen installatie van software of apps."

Mobiel een product kopen verloopt net zoals achter je pc. Je doorgaat een aantal stappen waarbij je onder meer je je gegevens invult en de aankoop bevestigt. Maar in de webshops die Sign2Pay aanbieden moet je op het einde van de transactie niet langer je bankkaart of digitale pass bovenhalen. Deelnemende webwinkels bieden je de knop 'Sign2Pay' aan tussen de betaalmogelijkheden. Die toont het logo van de bankinstelling die gekoppeld is aan het account van de klant. Vervolgens teken je met je vinger je handtekening op het scherm. Zodra die is goedgekeurd, wordt de betaling uitgevoerd. De ondernemers benadrukken bovendien dat het systeem streng beveiligd is. "Verdachte transacties worden gedubbelcheckt voordat de betaling definitief kan uitgevoerd worden."

Met Sign2Play willen de drie ondernemers de digitale kloof met Nederland dichten. "Nederlanders staan al veel verder in e-commerce", aldus Mertens. Uit een studie van het Gentse marketingbureau Wijs blijkt zes op de tien Nederlanders mobiel te surfen, terwijl in België dat aantal blijft steken op twee op de vijf.

Het bedrijf sloot al overeenkomsten met United Brands, De Online Drogist en Royal Delivery.