In 2014 kocht 43 procent van de Vlamingen tweedehandsspullen, terwijl meer dan een op de drie ook spullen verkocht. Dat blijkt uit een onderzoek van iVox bij meer dan 1.000 Vlamingen in opdracht van De Kringwinkel en tweedehandsketen Troc.com. Daarnaast blijkt dat 68 procent van de Vlamingen spullen schonk aan goede doelen. 45 procent doet familie of vrienden een plezier.

In 2014 kocht 43 procent van de Vlamingen tweedehandsspullen, terwijl meer dan een op de drie ook spullen verkocht. De meest populaire tweedehandsproducten zijn boeken (33 procent), gevolgd door kleding (26 procent) en decoratieartikelen (25 procent).

De meestgekochte tweedehandsspullen:

  1. Boeken (33%)
  2. Kleding (26%)
  3. Decoratieartikelen (25%)
  4. Speelgoed (23%)
  5. Meubelen (22%)
  6. Cd's, dvd's en games (18%)
  7. Tuin en Doe-Het-Zelf artikelen (16%)
  8. Baby-artikelen (12,2%)
  9. Multimedia (11,8%)
  10. Sport- en vrijetijdsartikelen (10%).

Lage prijzen

Bijna de helft van alle tweedehandsverkopen gebeurde online. 41 procent brengt een bezoek aan de rommelmarkt.

De belangrijkste drijfveer om tweedehands te kopen waren voor bijna vier op de vijf respondenten de lage prijzen. Ook de zoektocht (39 %) naar tweedehandsspullen sprak veel Vlamingen aan. Bijna één op de drie kopers deed dat om zijn steentje bij te dragen tot een beter milieu.

Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan twee op de drie Vlamingen vorig jaar spullen schonken aan een goed doel zoals De Kringwinkel. "We zien al langer dat steeds meer Vlamingen hun spullen aan ons doneren. Ze doen dit niet enkel om de afvalberg te helpen verkleinen, maar eveneens omdat de sociale tewerkstelling hierbij baat heeft, " aldus Marleen Vos, algemeen directeur van de overkoepelende vzw Komosie.

Niet iedereen neemt gemakkelijk afstand van zijn spullen. 18 procent van de Vlamingen houdt de spullen bij op zolder of in de kelder. (Belga/NS)

In 2014 kocht 43 procent van de Vlamingen tweedehandsspullen, terwijl meer dan een op de drie ook spullen verkocht. Dat blijkt uit een onderzoek van iVox bij meer dan 1.000 Vlamingen in opdracht van De Kringwinkel en tweedehandsketen Troc.com. Daarnaast blijkt dat 68 procent van de Vlamingen spullen schonk aan goede doelen. 45 procent doet familie of vrienden een plezier. In 2014 kocht 43 procent van de Vlamingen tweedehandsspullen, terwijl meer dan een op de drie ook spullen verkocht. De meest populaire tweedehandsproducten zijn boeken (33 procent), gevolgd door kleding (26 procent) en decoratieartikelen (25 procent). Bijna de helft van alle tweedehandsverkopen gebeurde online. 41 procent brengt een bezoek aan de rommelmarkt. De belangrijkste drijfveer om tweedehands te kopen waren voor bijna vier op de vijf respondenten de lage prijzen. Ook de zoektocht (39 %) naar tweedehandsspullen sprak veel Vlamingen aan. Bijna één op de drie kopers deed dat om zijn steentje bij te dragen tot een beter milieu. Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan twee op de drie Vlamingen vorig jaar spullen schonken aan een goed doel zoals De Kringwinkel. "We zien al langer dat steeds meer Vlamingen hun spullen aan ons doneren. Ze doen dit niet enkel om de afvalberg te helpen verkleinen, maar eveneens omdat de sociale tewerkstelling hierbij baat heeft, " aldus Marleen Vos, algemeen directeur van de overkoepelende vzw Komosie. Niet iedereen neemt gemakkelijk afstand van zijn spullen. 18 procent van de Vlamingen houdt de spullen bij op zolder of in de kelder. (Belga/NS)